Gdy na urlopie potrzebny jest lekarz
Nasi Czytelnicy, którzy podróżują po Polsce, często na początku sezonu urlopowego zadają te pytania. Odpowiedzi na nie udziela Barbara Pawlos, rzecznik prasowy Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
- W dniach od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 18.00, możemy udać się do dowolnej przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), posiadającej kontrakt z NFZ, gdzie skorzystamy z bezpłatnych świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej - informuje rzeczniczka. - Po godzinach pracy przychodni, czyli od godz. 18.00 do godz. 8.00 rano następnego dnia oraz przez całą dobę, w soboty, niedziele i święta oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, możemy skorzystać ze świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
W sytuacji nagłej, wymagającej natychmiastowej interwencji medycznej, należy zgłosić się do szpitalnej izby przyjęć lub szpitalnego oddziału ratunkowego. Jeśli stan zdrowia jest cięższy, w szczególności, jeżeli doszło do utraty przytomności, zaburzeń świadomości, otwartych złamań - niezwłocznie wzywajmy zespół ratownictwa medycznego.
Kiedy powinniśmy wezwać karetkę?
- Wezwanie zespołu ratownictwa medycznego powinno mieć miejsce wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia, lub w stanach nagłych mogących prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia. Do takich przypadków należą np. utrata przytomności, drgawki, nasilona duszność, masywny krwotok, porażenie prądem, nagły, ostry ból, zaburzenia rytmu serca, rozległa rana będąca efektem urazu - wymienia rzeczniczka.
Jakie dane podajemy dyspozytorowi?
- Aby wezwać zespół ratownictwa medycznego, należy wybrać numer telefonu: 999 lub 112 - europejski numer alarmowy. Najważniejsze informacje, które należy podać po zgłoszeniu dyspozytora, to: powód wezwania karetki, dokładny adres zdarzenia, punkty orientacyjne, kto potrzebuje pomocy (liczba poszkodowanych), stan poszkodowanego (czy osoba jest przytomna, czy oddycha, czy ma wyczuwalny puls), kto wzywa zespół, numer telefonu. Rozmowę należy zakończyć dopiero po potwierdzeniu przez dyspozytora przyjęcia wezwania - przypomina Barbara Pawlos. - Należy pamiętać, że SOR-y udzielają pomocy medycznej osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowia, które są przywożone przez karetkę lub zgłaszają się same. SOR nie zastępuje jednak lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ani lekarza poradni specjalistycznej. Lekarz SOR kieruje wyłącznie na badania i konsultacje niezbędne ze względu na stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia. W razie potrzeby SOR przekazuje pacjenta do leczenia szpitalnego.
Zdarza się, że podczas wakacji zaboli nas ząb. Co wtedy? Czy dentysta nas przyjmie?
- Jeżeli boli nas ząb, to mamy prawo zgłoszenia się do każdego gabinetu stomatologicznego, mającego podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Dodatkowo w dni powszednie od godz. 19.00 do 7.00 rano, w sobotę, niedzielę i święta całodobowo w większych miastach, jak również w niektórych miejscowościach wypoczynkowych zapewniony jest dyżur bólowy w zakresie stomatologicznej pomocy doraźnej - pełnią go ambulatoria stomatologiczne udzielające świadczeń w nagłych przypadkach. Dyżur stomatologiczny na Opolszczyźnie pełnią Zakład Usług Medycznych KAMMED w Brzegu przy ul. Ziemi Tarnowskiej oraz Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej PARTNER-DENTAL Marcin Marasek w Zdzieszowicach przy ul. Nowej.
A skąd mamy wiedzieć, gdzie jest ośrodek zdrowia, w którym przyjmie nas lekarz rodzinny, albo gdzie znajduje się najbliższa placówka nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej poza terenem naszego zamieszkania?
- Najlepiej zadzwonić na Telefoniczną Informację Pacjenta. Pod bezpłatnym numerem 800 190 590, działającym 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, można uzyskać informację m.in. o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej, najbliższym SOR oraz aptece, w której dostępny jest potrzebny lek.
Komentarze