Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 07:51
Reklama GZMK Czad

Mundurowi rozdawali odblaski pieszym i rowerzystom w centrum Strzelec Opolskich

Drogi krajowe, ze względu na największe natężenie ruchu są potencjalnie najbardziej niebezpieczne dla niechronionych uczestników ruchu. Dlatego, właśnie przy ul. Krakowskiej w Strzelcach Opolskich, biegnącej w ciągu DK94, policjanci rozdawali dziś pieszym i rowerzystom odblaski. Wszystko po to, by zwiększyć bezpieczeństwo pieszym i rowerzystom.
Mundurowi rozdawali odblaski pieszym i rowerzystom w centrum Strzelec Opolskich
Policjanci rozdawali pieszym oraz rowerzystom odblaskowe opaski, torby i parasolki

Autor: Anna Plewa

Mundurowi rozdawali odblaski pieszym i rowerzystom w centrum Strzelec Opolskich

Od wczesnych godzin porannych w czwartek, 2 lutego przy ul. Krakowskiej w Strzelcach Opolskich, policjanci prowadzili intensywne działania kontrolno-prewencyjne pod nazwą „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego”. Właśnie przy tej ulicy w ostatnich latach, doszło już do dwóch wypadków śmiertelnych.

– Dziś skupiamy uwagę na zapewnieniu bezpieczeństwa oraz ograniczeniu liczby zdarzeń drogowych z pieszymi – mówi podkomisarz Tomasz Kukułka z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. 

Jak wskazuje podkomisarz Kukułka, w 2022 roku na opolskich drogach policja odnotowała 86 wypadków i aż 170 kolizji z udziałem pieszych. – W tych zdarzeniach aż 90 pieszych zostało poważnie rannych, a 7 zginęło. W większości przypadków to kierowcy są sprawcami wypadków z udziałem pieszych - zaznacza. - Na 86 wypadków, w 70 sprawcami byli kierowcy, natomiast w 16 - sami piesi.

Dlatego dziś, podczas całodniowych działań, policjanci zwracają szczególną uwagę na zachowania kierowców wobec pieszych, ale też na zachowanie pieszych. 

– Przede wszystkim patrzymy na respektowanie pierwszeństwa pieszych na oznakowanych przejściach, na to, czy kierowcy nie wyprzedzają innych pojazdów bezpośrednio przed oznakowanymi przejściami dla pieszych oraz czy nie omijają innych pojazdów, które zatrzymały się w celu ustąpienia pierwszeństwa osobom pieszym – wyjaśnia Tomasz Kukułka. – Oczywiście policjanci biorą też pod lupę zachowania pieszych. Zwracamy uwagę, czy piesi korzystają z oznakowanych przejść, czy stosują się do sygnalizacji świetlnej, czy nie wybiegają na jezdnię zza pojazdu czy też innej przeszkody, ponieważ takie zachowania są częstą przyczyną poważnych w skutkach wypadków.

Szybko zapadający zimą zmrok nie sprzyjają bezpieczeństwu pieszych. – Dlatego zwracamy uwagę, czy piesi stosują elementy odblaskowe, które są niezwykle ważne dla bezpieczeństwa – mówi Tomasz Kukułka. – Nasze działania mają też aspekt profilaktyczny, chcemy zwrócić uwagę, że aby przejścia dla pieszych były bezpieczne, muszą zaistnieć dwa bardzo ważne czynniki. Po pierwsze, kierowcy dojeżdżając do pasów, muszą być szczególnie uważni oraz zredukować prędkość tak, aby pojazd mógł zatrzymać się w przypadku pojawienia się pieszego. Drugi bardzo ważny aspekt to sami piesi, którzy powinni pamiętać, że pojazd nie zatrzyma się w miejscu.

Odblaski ratują życie

Policjanci rozdawali pieszym oraz rowerzystom odblaskowe opaski, torby i parasolki. – Odblaski są bardzo ważne w warunkach zachmurzenia, szybko zapadającego zmroku, opadów deszczu, śniegu – wylicza podkom. Kukułka. – Bardzo poprawiają bezpieczeństwo pieszych, bez nich jest się widocznym dla kierowcy dopiero z odległości 30, 40 m. Jeżeli pieszy zaopatrzy się w element odblaskowy w postaci opaski, zawieszki czy też nawet kamizelki odblaskowej, wówczas ta widoczność wzrasta do 200 czy też 300 metrów.

– Statystyki policyjne są bezwzględne, tylko w 2022 roku doszło do dwukrotnie większej liczby wypadków niż to miało miejsce niż w latach poprzednich – mówi Agata Andruszewska z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Dlatego przypominamy o zachowaniu szczególnej ostrożności i uwagi przy zbliżaniu się do przejść dla pieszych. Chcemy też podkreślić rolę odblasków, które skutecznie podnoszą poziom naszego bezpieczeństwa na drodze, przede wszystkim po zmroku. 

Jakie działania podejmuje GDDKiA żeby poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na drogach? 

– GDDKiA wdrożyła program „Bezpieczna infrastruktura drogowa” - wskazuje Agata Andruszewska. - Przejścia dla pieszych, w ponad 500 lokalizacjach na terenie województwa opolskiego, zostaną dodatkowo oświetlone, będą przy nich wybudowane azyle i nowe chodniki oraz postawione aktywne znaki drogowe. Wszytko to wpłynie na poprawę bezpieczeństwa. Lokalizacje wyznaczono na podstawie analiz wszystkich przejść dla pieszych w województwie. Podczas analizy wskazano te przejścia, przy których ruch jest bardzo duży i brakuje elementów bezpieczeństwa pieszych.

Na ulicy Krakowskiej odnotowano w ostatnich latach dwa wypadki śmiertelne - w 2022 i 2017 roku. 

Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!


Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ReklamaHeimat
ReklamaMaxima - grudzień
ReklamaHelios
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
opady śniegu

Temperatura: 2°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 30 km/h

Reklamadotacje rpo
Ostatnie komentarze
S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: No i jeszcze wisienka na torcie: "Dokonano usunięcia oznakowania pionowego i poziomego." - Czy ktoś tu jest ślepy? Zlikwidowano zebrę? Kto to podpisał? Napiszcie, kto był taki bystry, bo to także przez niego zginął człowiek.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:48Źródło komentarza: Śmiertelny wypadek w Strzelcach Opolskich. Rozpętała się dyskusja o bezpieczeństwie S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: Pierwsza sprawa (i w zasadzie jedyna!) - do Zarządcy tej drogi. Jeśli w tym miejscu przejścia nie ma, to je zlikwidujcie. Na zdjęciu wyraźnie widać, że w miejscu tym znajduje się zebra i nie ma znaczenia, że starostwo je zlikwidowało. Dla kierowców i pieszych ważne są znaki (pionowe i poziome), a nie to, co urzędy mają zapisane w papierach. Każdy pieszy dochodząc do tego miejsca ma prawo być przekonany, że przejście dla pieszych w tym miejscu istnieje. Zebra na drodze = dla pieszego równa się przejście dla pieszych. Jeżeli pasy są wymalowane (a są), a nie ma znaków pionowych dla kierowców o przejściu dla pieszych, to jest to wina starostwa, które źle oznakowało drogę. W tym konkretnym przypadku starostwo, a co za tym idzie pracownik starostwa odpowiedzialny za odpowiednie oznakowanie dróg powiatowych (pewnie kierownik odpowiedniej komórki o konkretnym nazwisku) jest współwinne tego wypadku i uważam, że sprawa ta powinna zostać nagłośniona, gdyż nie jest to pierwszy przypadek, że drogi oznacza się niezgodnie z przepisami i niezgodnie ze sztuką, jednak urzędnicy nie ponoszą za źle wykonaną pracę odpowiedzialności. W tym przypadku będzie pewnie tak samo, a to jest przyzwoleniem na dalsze partaczenie roboty przez ludzi, którzy zdają się nie znać na swojej robocie. Podobnie jest w Zawadzkiem na ul. Powstańców (droga gminna), gdzie przed remontem ul. Opolskiej była strefa 40km/h, jednak po remoncie z nieznanych mi powodów zamiast przywrócić wcześniejsze oznakowanie ustawiono nowe ze zwykłym znakiem ograniczenia prędkości (bez strefy) do 40km/h, w rezultacie czego strefa 40 jest teraz dziurawa: wjeżdżając od Biedronki do strefy wjeżdżamy, a od strony Powstańców - nie. Wygląda to po prostu na samowolkę urzędnika na gminie (kto tam odpowiada za drogi gminne?), który pozmieniał oznakowanie wg własnego widzimisię i doprowadził do sytuacji, w której jedne znaki przeczą drugim i na dobrą sprawę nie wiadomo, gdzie teraz obowiązuje jakie ograniczenie. Nowa Rada Miejska i nowy Burmistrz zdają się problemu nie dostrzegać, ale nie powinno być tak, że urzędnik odpowiedzialny za oznakowanie dróg bezkarnie zmienia oznakowanie doprowadzając do jego niespójności. Tutaj chodzi tylko o prędkość 50 czy 40km/h, ale w Strzelcach poszło o życie człowieka. Może więc pora zadać pytanie ludziom zarządzającym naszymi drogami, i może redakcja SO to zrobi - co wam strzeliło do łba, żeby zlikwidować znak "przejście dla pieszych", a pozostawić wymalowaną zebrę?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:44Źródło komentarza: Śmiertelny wypadek w Strzelcach Opolskich. Rozpętała się dyskusja o bezpieczeństwie J Autor komentarza: JanTreść komentarza: Ten budynek do remontu.To przecież stęchlizna,smród i grzyb.Nadaje się tylko do zburzenia i na to miejsce zrobić skrawek zieleni z dużym rowerem jako symbol przesiadkowe,bo z pociągu na autobus nikt się tam nie będzie przesiadałData dodania komentarza: 17.11.2024, 13:49Źródło komentarza: Przy nowych peronach straszy rudera. Remontu na razie nie będzie J Autor komentarza: JanTreść komentarza: Jeżeli ten most nie spełnia norm bezpieczeństwa,to most w Fosowskiem nad rzeką małapanwią na ulicy Arki Bożka powinien być dawno zamknięty.Tam nie ma żadnego chodnika,a piesi i rowerzyści jakoś się radzą.Kiedy tam jest zaplanowany nowy most spełniający normy bezpieczeństwa? Wtedy kiedy dojdzie do wypadku?Data dodania komentarza: 10.11.2024, 19:45Źródło komentarza: Most w Kolonowskiem zostanie wyremontowany. Będzie bezpieczniej M Autor komentarza: Magda PTreść komentarza: Bardzo ciekawy wywiad, cenne i holistyczne spojrzenie na zdrowie psychiczne na przestrzeni lat. Dziękuję. Jeśli chodzi o uzależnienia behawioralne myślę że warto też wspomnieć o pracoholizmie - niestety wciąż społecznie gratyfikowanym i wzmacnianym. Czytałam że czas pracy Polaków średnio na tydzień ciągle się wydłuża i jest dłuższy niż w innych krajach UE.Data dodania komentarza: 27.10.2024, 13:40Źródło komentarza: Najważniejsze to uczyć się zarządzać swoim czasem i życiem J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: A w Fosowskiem ulica Arki Bożka do ulicy Opolskiej jest bez chodnika i spełnia normy bezpieczeństwa? Ale to Fosowskie,liczy się tylko bezpieczeństwo A w Fosowskiem ulica Arki Bożka do ulicy Opolskiej jest bez chodnika i spełnia normy bezpieczeństwa? Ale to Fosowskie,obojętnie,liczy się bezpieczeństwo mieszkańców kolonowskiego.Data dodania komentarza: 13.10.2024, 11:50Źródło komentarza: Most w Kolonowskiem zostanie wyremontowany. Będzie bezpieczniej
Reklama