Chatboty
W razie problemów lub pytań klient kupujący online ma swoją preferowaną formę komunikacji. Jedną z nich jest rozmowa z chabotem. Postęp sztucznej inteligencji sprawił, że wirtualni asystenci stają się coraz bardziej użyteczni, przynajmniej w kwestii informowania odbiorców i rozwiązywania rutynowych problemów. Pracownicy sklepu internetowego, którzy używają chatbota oszczędzają czas i skupiają się na swoich bardziej strategicznych zadaniach.
Sztuczna inteligencja a spersonalizowana oferta
Segmentacja klientów i proponowanie im spersonalizowanej oferty to bardzo ważny aspekt polityki sklepu internetowego. Dotychczas za tę aktywność odpowiadali ludzie. Jednak istnieją już narzędzia, które wykorzystują sztuczną inteligencję do analizowania wszystkich dostępnych informacji na temat klienta oraz przewidywania na tej podstawie jego potrzeb i decyzji zakupowych. Innymi słowy oprogramowanie na bazie AI potrafi udzielać klientom spersonalizowanych rekomendacji, co oczywiście przekłada się na wyższą sprzedaż.
Dynamiczna strategia cenowa
Niektóre podmioty z branży e-commerce wykorzystują sztuczną inteligencję do kształtowania swojej polityki cenowej. Po pierwsze AI potrafi znakomicie analizować działania konkurentów i na tej podstawie udzielać rekomendacji dotyczących aktualnej polityki cenowej. Dzięki temu sklep zyskuje pewność, że proponowane przez niego ceny nie odbiegają od rynkowych.
Po drugie, istnieje oprogramowanie pozwalające na dynamiczne kształtowanie strategii cenowej. W tym przypadku pod uwagę bierze się znacznie więcej czynników, bo oprócz cen proponowanych przez konkurencję, w grę wchodzą także dostępność towaru na rynku, stany magazynowe oraz aktualny popyt. W niektórych branżach taka reakcja w czasie rzeczywistym jest na wagę złota.
Opisy produktowe
Jeśli sklep internetowy ma bardzo szeroką ofertę produktową, trudnym wyzwaniem, a przynajmniej bardzo kosztownym, bywa stworzenie unikalnych opisów produktowych. Wykorzystanie "gotowców" pochodzących od producenta lub dystrybutora praktycznie uniemożliwia skuteczne pozycjonowanie stron produktowych.
Modele językowe sztucznej inteligencji, w tym oparte o popularny Chat GPT radzą sobie z tworzeniem unikalnych opisów kategorii i produktów dość solidnie. Treść jest zrozumiała dla odbiorców, jednak wymaga starannej weryfikacji, ponieważ AI oparte na modelach językowych wciąż popełnia błędy. Decydując się na takie rozwiązanie, należy jednak liczyć się z konsekwencją, że generowane w ten sposób opisy produktowe są pozbawione wartości marketingowej i perswazyjnego języka. Pod tym względem AI nieprędko zastąpi profesjonalnych copywriterów.
Nie wszystkie kluczowe narzędzia dla biznesu e-commerce opierają się na sztucznej inteligencji. Dobrym tego przykładem jest oprogramowanie wysyłkowe proponujące swoim klientom optymalizację cen oraz automatyzację nadawania przesyłek. Pod tym względem na polskim rynku prym wiedzie serwis Apaczka.pl, który bardzo łatwo zintegrujesz ze swoim sklepem internetowym.
Komentarze