Elektryczne autobusy przyjadą do powiatu strzeleckiego
W połowie listopada przewodniczący zarządu Związku "Jedź z nami" Waldemar Gaida, jego zastępca Łukasz Jastrzembski oraz prezes strzeleckiego PKS Jacek Król wybrali się do siedziby Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Tam podpisali umowę dotacyjną oraz umowę o dofinansowanie w formie pożyczki na zakup czterech autobusów typu mini. Dotacja to nieco ponad 5 mln złotych, natomiast pożyczka to około 1 mln złotych.
- Czekaliśmy sześć miesięcy, żeby po wygranym konkursie podpisać umowę dotacyjną. Przyznam szczerze, że mieliśmy już prawie utraconą nadzieję, że uda się to podpisać jeszcze w tym roku - mówi Waldemar Gaida.
- Teraz udało się ją podpisać, ale jesteśmy te pół roku do tyłu. Dobrze, że niskoprocentowa pożyczka zabezpiecza nasz wkład własny. Jesteśmy na etapie przygotowania dokumentacji przetargowej. Musimy tę umowę wprowadzić jeszcze do budżetu na 2023 rok, niebawem ogłosimy też przetarg. Kiedy sprawdzaliśmy w kwietniu, cykl produkcyjny wynosił około 9 miesięcy. Jednak trzeba wziąć pod uwagę obecną sytuację gospodarczą i to, że może ona nieco wydłużyć ten termin.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to ciche i zeroemisyjne autobusy za rok powinny być już w naszym powiecie.
- Są one dostosowane do dość dynamicznego ruchu w mieście i z założenia będą wykorzystywane w miastach, a także podmiejskich wioskach - zaznacza przewodniczący.
Kilka dni temu został również rozstrzygnięty nabór wniosków o dopłatę do przewozów na rok 2023. Pieniądze z funduszu przewozów autobusowych trafiły łącznie do 24 gmin, 3 powiatów i 2 związków gminno-powiatowych na Opolszczyźnie. W sumie to około 27,5 mln zł, z czego ponad 3,8 mln zł trafi do Związku Powiatowo-Gminnego "Jedź z nami". Przypomnijmy, że oprócz gmin powiatu strzeleckiego, należą do niego również gminy Gogolin, Zdzieszowice i Krapkowice.
Na przyszły rok została utrzymana dopłata w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej.
- Dofinansowanie na poziomie niespełna 4 milionów znacząco wpływa na zmniejszenie rekompensaty, którą gminy dopłacają do wozokilometra. Dzięki niemu nie musimy również wprowadzać podwyżek cen biletów w przewozach publicznych i w 2023 roku będą nadal obowiązywały stawki, które są od września - mówi Waldemar Gaida. - Mamy tak skonfigurowaną strukturę budżetu i płatności, które realizujemy jako związek na rzecz spółki PKS, że jeżeli nie będzie żadnych drastycznych podwyżek, np. cen ropy, to powinniśmy to wytrzymać - dodaje.
Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!
Komentarze