Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Próby obciążeniowe nowych przepraw
Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla trwa od dwóch lat. Inwestycja weszła m.in. w fazę testów obciążeniowych przepraw powstałych przy okazji realizacji nowej drogi.
- Zanim obiekt mostowy otrzyma pozwolenie na użytkowanie, wydawane przez nadzór budowlany, ważne jest wykonanie pomiarów, które stwierdzą jakość oraz wytrzymałość wybudowanej konstrukcji – mówi Agata Andruszewska, rzecznik opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wskazuje, że w ostatnim czasie wykonano testy obciążeniowe następujących konstrukcji:
- most nad rzeką Kłodnicą,
- most nad Kanałem Gliwickim,
- wiadukt w ciągu budowanej obwodnicy,
- most nad rzeką Jaryszówką.
- Próbne obciążenia statyczne dla tych obiektów polegały na wykonaniu szczegółowych pomiarów w zakresie przemieszczeń, ugięć oraz osiadań dla poszczególnych elementów tych obiektów. Obiekty obciążono sześcioma samochodami ciężarowymi o wadze 32 ton każdy i maksymalnym nacisku na oś wynoszącym 10 t – wylicza Agata Andruszewska.
- Dla wszystkich tych obiektów przeprowadzono także próbne obciążenia dynamiczne, które miały na celu określenie dynamicznych własności przęsła obiektu, częstości drgań i współczynnika tłumienia – wskazuje pani rzecznik. - W tych badaniach wykorzystano dwa samochody poruszające się pojedynczo wyznaczonymi w projekcie trasami w obu kierunkach z różnymi prędkościami. Prędkości przejazdów wynosiły 10, 30, 50 i 70 km/h. Dodatkowo zrealizowano dwa przejazdy z prędkością 30 km/h z najechaniem na przeszkodę. Obecnie trwa analiza wyników badań dynamicznych, a ich wynik poznamy niebawem – zapowiada.
Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Inwestycja gotowa w 90 proc.
Jak podkreślają drogowcy, zaawansowanie prac wynosi około 90 proc. Na całej długości liczącej około 15 km drogi ułożona jest już ostatnia warstwa nawierzchni – warstwa ścieralna. Trwa wykonywanie oznakowania poziomego.
- Wykonawca prowadzi prace wykończeniowe przy budowie ronda turbinowego na początkowym odcinku obwodnicy na skrzyżowaniu z istniejącą drogą krajową nr 40, m.in. w zakresie montażu oświetlenia. Na rondzie na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 426 trwają prace brukarskie. Trwa też realizacja kolejnych trzech rond – opisuje Agata Andruszewska.
Na budowie obwodnicy Kędzierzyna-Koźla prowadzony jest montaż barier ochronnych i słupów oświetleniowych. Trwa też budowa systemu zarządzania ruchem.
Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Koniec prac jeszcze w tym roku
Agata Andruszewska przypomina, że inwestycja jest kontynuacją obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, która biegnie w kierunku autostrady A4. - Nowa trasa rozpocznie się rondem w ciągu drogi krajowej nr 40, ominie Sławięcice oraz Ujazd, a następnie włączy się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec – opisuje.
Pani rzecznika wskazuje, że do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 obwodnica będzie drogą jednojezdniowa z dodatkowym pasem do wyprzedzania o przekroju 2+1. Na pozostałym odcinku będzie to droga o przekroju jednojezdniowym, dwupasowym.
- Powstały także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowana została infrastruktura techniczna: sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne. W ramach inwestycji powstało 18 obiektów inżynierskich - wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt - oraz cztery ronda - wylicza.
Inwestycja kosztuje 272,4 mln zł, z czego 207,8 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Zakończenie prac ma nastąpić w IV kwartale tego roku.
Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!
Komentarze