Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 21:38
Reklama Filplast

Zmiany w parafiach diecezji opolskiej. Tu będą nowi proboszczowie i wikarzy

Na stronie internetowej diecezji opolskiej ogłoszono tegoroczne zmiany personalne wśród kapłanów dokonane przez biskupa opolskiego Andrzeja Czaję.
Zmiany w parafiach diecezji opolskiej. Tu będą nowi proboszczowie i wikarzy
Większość dekretów podpisanych przez ks. bpa Andrzeja Czaję wchodzi w życie 24 sierpnia

Autor: fot. pixabay.com / zdjęcie ilustracyjne

Zmiany w diecezji opolskiej 2022. Proboszczowie i administratorzy:

  • Ks. Paweł Adamus – mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem parafii Narodzenia NMP w Centawie i odwołany z urzędu proboszcza parafii Św. Szymona i Judy Tadeusza w Jędrzejowie.
  • Ks. Franciszek Bieniek MI – odwołany z dniem 22 sierpnia br. z urzędu proboszcza parafii Wniebowzięcia NMP w Białej oraz z urzędu dziekana dekanatu Biała.
  • Ks. Zygmunt Czech - mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem ex currendo parafii Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Grodzisku, przy jednoczesnym zachowaniu urzędu proboszcza parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krośnicy.
  • Ks. Marcin Dobrzański – mianowany z dniem 24 sierpnia br. administratorem parafii Św. Jerzego w Kamienicy oraz proboszczem ex currendo parafii Wszystkich Świętych w Starym Paczkowie, przy jednoczesnym zachowaniu urzędu proboszcza parafii Wszystkich Świętych w Starym Paczkowie.
  • Ks. dr Mariusz Drygier - mianowany z dniem 1 lipca br. proboszczem parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Kątach Opolskich.
  • Ks. Andrzej Flak – mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem parafii Św. Jadwigi Śl. i Św. Jacka w Biskupicach i odwołany z funkcji wikariusza parafii Bożego Ciała w Oleśnie oraz funkcji dekanalnego duszpasterza młodzieży dekanatu Olesno.
  • Ks. Tomasz Fortalski – mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem parafii Św. Jakuba Apostoła w Skorogoszczy i odwołany z urzędu proboszcza parafii Trójcy Świętej w Ściborzycach Małych oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza LSO dekanatu Głubczyce.
  • Ks. Adam Gromada – mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem parafii Św. Wawrzyńca w Kolnicy i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Zygmunta i Św. Jadwigi Śląskiej w Kędzierzynie-Koźlu oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza młodzieży dekanatu Koźle.
  • Ks. Sławomir Krawczyk – mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem parafii Trójcy Świętej w Opawicy i odwołany z funkcji wikariusza parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gogolinie oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza młodzieży i liturgicznej służby ołtarza dekanatu Kamień Śląski.
  • Ks. Piotr Kuc – mianowany z dniem 24 sierpnia br. administratorem ex currendo parafii Św. Jadwigi Śląskiej w Bolesławiu.
  • Ks. Daniel Leśniak - mianowany z dniem 1 lipca br. proboszczem parafii Narodzenia NMP w Głubczycach. Tym samym odwołany z funkcji ojca duchownego w Wyższym Międzydiecezjalnym Seminarium Duchownym w Opolu, penitencjarza kościoła katedralnego w Opolu oraz duszpasterza osób niedosłyszących rejonu Opolskiego.
  • Ks. Mariusz Pełechaty – mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem parafii Wniebowzięcia NMP w Zębowicach i odwołany z urzędu proboszcza parafii Trójcy Świętej w Opawicy.
  • Ks. Janusz Rył – mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem parafii Św. Jana Nepomucena w Kosorowicach i odwołany z urzędu proboszcza parafii Św. Wawrzyńca w Kolnicy.
  • Ks. Tomasz Skowron - mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem ex currendo parafii Trójcy Świętej w Ściborzycach Małych, przy jednoczesnym zachowaniu urzędu proboszcza parafii Św. Jana Chrzciciela w Pomorzowicach.
  • Ks. Tomasz Struzik – mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem parafii Św. Wawrzyńca w Głuchołazach i odwołany z urzędu proboszcza parafii Św. Jakuba Apostoła w Skorogoszczy oraz wicedziekana dekanatu Niemodlin i funkcji dekanalnego duszpasterza katechetów i animatorów.
  • O. Ignacy Szczytowski OFM – odwołany z dniem 19 sierpnia z urzędu proboszcza parafii Św. Paschalisa w Raciborzu.
  • Ks. Gerard Tyralla - mianowany z dniem 25 maja br. proboszczem parafii Św. Jana Chrzciciela w Zimnicach Wielkich.
  • Ks. Mariusz Wardęga MI – mianowany z dniem 23 sierpnia br. proboszczem parafii Wniebowzięcia NMP w Białej.
  • Ks. Tomasz Wrona – mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem parafii Św. Szymona i Judy Tadeusza w Jędrzejowie i odwołany z funkcji wikariusza parafii Matki Bożej w Raciborzu.
  • Ks. Zbigniew Zalewski - mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem ex currendo parafii Narodzenia NMP w Kierpniu, przy jednoczesnym zachowaniu urzędu proboszcza parafii Św. Michała Archanioła w Pisarzowicach.
  • Ks. Józef Zwarycz – mianowany z dniem 24 sierpnia br. proboszczem parafii Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Bielicach i odwołany z urzędu proboszcza parafii Wniebowzięcia NMP w Zębowicach.
  • O. Cherubin Żyłka OFM - mianowany z dniem 19 sierpnia br. proboszczem parafii Św. Paschalisa w Raciborzu.

Zmiany w diecezji opolskiej 2022. Wikariusze:

  • Ks. Markus Bengsz – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Zygmunta i Św. Jadwigi Śl. w Kędzierzynie-Koźlu i odwołany z funkcji wikariusza parafii Wniebowzięcia NMP w Raciborzu.
  • Ks. Hubert Bieniek MI – odwołany z dniem 22 sierpnia br. z funkcji wikariusza parafii Wniebowzięcia NMP w Białej.
  • O. Kaziemierz Bojnicki OFM - mianowany z dniem 19 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Franciszka z Asyżu w Borkach Wielkich.
  • Ks. Vitalij Burko – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Antoniego w Zdzieszowicach.
  • Ks. Marcin Fikus – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Trójcy Świętej w Leśnicy oraz skierowany do posługi wobec osób niesłyszących dla miasta Strzelce Opolskie i jego okolic, i odwołany z funkcji wikariusza parafii Najśw. Serca Pana Jezusa w Kluczborku oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza niesłyszących rejonu kluczborskiego.
  • Ks. Jakub Furca – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Wita, Modesta i Krescencji w Pietrowicach Wielkich i odwołany z funkcji wikariusza parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Opolu oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza LSO dekanatu Opole.
  • Ks. Wiesław Hus CMSA – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Zygmunta i Św. Jadwigi Śl. w Kędzierzynie-Koźlu i odwołany z funkcji wikariusza parafii Wniebowzięcia NMP w Krapkowicach.
  • Ks. Stanisław Janowiak CM - mianowany z dniem 1 lipca br. wikariuszem parafii Św. Michała Archanioła w Grodkowie.
  • Ks. Michał Kaczówka – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Michała Archanioła w Prudniku i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Wawrzyńca w Głuchołazach oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza młodzieży dekanatu Głuchołazy.
  • Ks. Łukasz Klęczar – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Kluczborku i odwołany z funkcji wikariusza parafii Ducha Świętego i NMP Matki Kościoła w Kędzierzynie-Koźlu.
  • Ks. Piotr Kłonowski – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Ap. Piotra i Pawła w Opolu i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Jana Apostoła w Paczkowie.
  • Ks. Paweł Knop – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Najśw. Serca Pana Jezusa w Raciborzu i odwołany z funkcji wikariusza parafii Trójcy Świętej w Leśnicy oraz z funkcji duszpasterza niesłyszących dla miasta Strzelce Opolskie i jego okolic.
  • O. Szymon Kogut OFM - mianowany z dniem 19 sierpnia br. wikariuszem parafii Najśw. Serca Pana Jezusa w Zawadzkiem.
  • Ks. Tadeusz Komorek – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Jana Apostoła w Paczkowie i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Bartłomieja Apostoła w Głogówku oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza młodzieży dekanatu Głogówek, oraz z funkcji koordynatora kędzierzyńskiego rejonu duszpasterstwa młodzieży.
  • Ks. Godfred Koranteng SVD – odwołany z dniem 31 sierpnia br. z funkcji wikariusza parafii MB Bolesnej w Nysie.
  • Ks. Mateusz Kozielski – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Karola Boromeusza w Opolu i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Jana Chrzciciela w Ozimku.
  • Ks. Mariusz Kubów SJ – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Mikołaja i Franciszka Ksawerego w Otmuchowie.
  • Ks. Wojciech Kuzyszyn – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Dobrzeniu Wielkim i odwołany z funkcji wikariusza parafii Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Kluczborku.
  • O. Wiktor Lata OFM - mianowany z dniem 19 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Paschalisa w Raciborzu i odwołany z funkcji wikariusza parafii Najśw. Serca Pana Jezusa w Zawadzkiem.
  • O. Makary Lika OFM - odwołany z dniem 19 sierpnia br. z funkcji wikariusza parafii Św. Franciszka z Asyżu w Borkach Wielkich.
  • Ks. Daniel Litwin – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Matki Bożej w Raciborzu i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Ap. Piotra i Pawła w Opolu.
  • Ks. Hubert Łucjanek SVD – odwołany z dniem 1 września br. z funkcji wikariusza parafii MB Bolesnej w Nysie.
  • Ks. Tomasz Łuczkowski – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Przemienienia Pańskiego w Opolu i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Michała Archanioła w Prudniku.
  • Ks. Tomasz Maintok – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Michała Archanioła w Prudniku i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Antoniego w Zdzieszowicach oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza LSO i młodzieży dekanatu Leśnica.
  • Ks. Mateusz Mandalka – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Bartłomieja Apostoła w Głogówku i odwołany z funkcji wikariusza parafii Miłosierdzia Bożego w Prudniku.
  • Ks. Michael Muskała – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Wniebowzięcia NMP w Krapkowicach i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Dobrzeniu Wielkim.
  • Ks. Zygmunt Nagel – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gogolinie i odwołany z funkcji administratora parafii Narodzenia NMP w Głubczycach oraz z funkcji kapelana Zakladu Karnego w Głubczycach.
  • Ks. Mariusz Ołdak – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Narodzenia NMP w Głubczycach i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Wita, Modesta i Krescencji w Pietrowicach Wielkich.
  • Ks. Jan Pander – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Jana Chrzciciela w Ozimku i odwołany z funkcji wikariusza parafii Wniebowzięcia NMP w Niemodlinie oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza LSO i młodzieży dekanatu Niemodlin.
  • Ks. Jacek Piątek CM – odwołany z dniem 1 lipca br. z funkcji wikariusza parafii Św. Michała Archanioła w Grodkowie.
  • O. Krzysztof Potempa OFM - odwołany z dniem 19 sierpnia br. z funkcji wikariusza parafii Św. Elżbiety Węgierskiej w Nysie.
  • Ks. Leszek Rychlik – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Andrzeja Apostoła w Ujeździe i odwołany z funkcji wikariusza parafii Wniebowzięcia NMP w Krapkowicach oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza LSO dekanatu Krapkowice.
  • Ks. Dawid Sichma – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Matki Bożej w Raciborzu i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Andrzeja Apostoła w Ujeździe oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza młodzieży dekanatu Ujazd.
  • Ks. Janusz Sobiś – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Wniebowzięcia NMP w Krapkowicach i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Mikołaja i Św. Franciszka Ksawerego w Otmuchowie.
  • Ks. Tomasz Szczeciński – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Przemienienia Pańskiego w Opolu i odwołany z dniem 1 lipca br. z funkcji diecezjalnego egzorcysty.
  • O. January Śliwa OFM - mianowany z dniem 19 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Elżbiety Węgierskiej w Nysie.
  • Ks. Grzegorz Tęczar SJ – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Ap. Piotra i Pawła w Opolu i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Piusa X Papieża i Św. Marii Goretti w Kędzierzynie-Koźlu.
  • Ks. Waldemar Wołowski MI – mianowany z dniem 23 sierpnia br. wikariuszem parafii Wniebowzięcia NMP w Białej.
  • Ks. Mateusz Zajdel – mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Wniebowzięcia NMP w Niemodlinie i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Michała Archanioła w Prudniku oraz z funkcji dekanalnego duszpasterza LSO dekanatu Prudnik.
  • Ks. Stanisław Zioła – mianowany z dniem 1 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Mikołaja i Św. Franciszka Ksawerego w Otmuchowie i odwołany z funkcji wikariusza parafii Przemienienia Pańskiego w Opolu
  • Ks. diakon Jędrzej Baranowski OMI – skierowany z dniem 1 lipca br. do pracy duszpasterskiej w parafii św. Jana Pawła II w Opolu.

Zmiany w diecezji opolskiej 2022. Neoprezbiterzy:

  • Ks. Krzysztof Bawełkiewicz mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Opolu.
  • Ks. Mateusz Cerkowniak mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Św. Wawrzyńca w Głuchołazach.
  • Ks. Dominik Czaja mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Kluczborku.
  • Ks. Wojciech Hejczyk mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Głubczycach.
  • Ks. Paweł Korsan mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Ducha Świętego i Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła w Kędzierzynie-Koźlu.
  • Ks. Michał Sośnik mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Bożego Ciała w Oleśnie.
  • Ks. Dominik Sowa mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Miłosierdzia Bożego w Prudniku.
  • Ks. Damian Wieczorek mianowany z dniem 24 sierpnia br. wikariuszem parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Raciborzu.

Zmiany w diecezji opolskiej 2022. Rezydenci:

  • Ks. Krzysztof Gbur – mianowany z dniem 24 sierpnia br. rezydentem parafii Św. Piusa X Papieża i Św. Marii Goretti w Kędzierzynie-Koźlu.
  • Ks. Andrzej Kałuża – mianowany z dniem 24 sierpnia br. rezydentem parafii Św. Jana Chrzciciela w Ozimku i odwołany z funkcji rezydenta parafii Św. Ap. Piotra i Pawła w Opolu.
  • Ks. Józef Szpek – mianowany z dniem 1 lipca br. rezydentem parafii Św. Mikołaja w Krapkowicach i odwołany z funkcji rezydenta parafii Bożego Ciała w Oleśnie.
  • Ks. Krzysztof Trembecki – mianowany z dniem 24 sierpnia br. rezydentem parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Raciborzu.

Zmiany w diecezji opolskiej 2022. Kapłani emerytowani:

  • Ks. dziekan Jan Bejnar – odwołany z dniem 24 sierpnia br. z urzędu proboszcza parafii Matki Bożej Różańcowej w Schodni i przechodzi na emeryturę.
  • Ks. radca Edward Cichoń – odwołany z dniem 24 sierpnia br. z urzędu proboszcza parafii Św. Wawrzyńca w Głuchołazach i przechodzi na emeryturę.
  • Ks. dziekan Jan Czekański – odwołany z dniem 24 sierpnia br. z urzędu proboszcza parafii Narodzenia NMP w Centawie i przechodzi na emeryturę.
  • Ks. Jan Czereda – odwołany z dniem 24 sierpnia br. z urzędu proboszcza parafii Św. Jana Chrzciciela w Zimnicach Wielkich i przechodzi na emeryturę.    
  • Ks. dziekan Piotr Janoszka – odwołany z dniem 24 sierpnia br. z urzędu proboszcza parafii Św. Jana Nepomucena w Kosorowicach i przechodzi na emeryturę.
  • Ks. prałat dr Bernard Joszko – odwołany z dniem 24 sierpnia br. z urzędu proboszcza parafii Św. Jadwigi Śl. i Św. Jacka w Biskupicach i przechodzi na emeryturę.
  • Ks. Czesław Nowak – odwołany z dniem 24 sierpnia br. z urzędu proboszcza parafii Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Bielicach i przechodzi na emeryturę.
  • Ks. dziekan Henryk Wycisk – odwołany z dniem 24 sierpnia br. z urzędu proboszcza parafii Św. Jadwigi Śląskiej w Bolesławiu i przechodzi na emeryturę.
  • Ks. dziekan Marek Zając – odwołany z dniem 24 sierpnia br. z urzędu proboszcza parafii Św. Jerzego w Kamienicy i przechodzi na emeryturę.
  • Ks. dziekan Edward Zygadło – odwołany z dniem 24 sierpnia br. z urzędu proboszcza parafii Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Grodzisku i przechodzi na emeryturę.

Zmiany w diecezji opolskiej 2022. Zmiany w instytucjach diecezjalnych

  • Ks. Marcin Cytrycki – mianowany z dniem 1 lipca br. dyrektorem Drukarni i Wydawnictwa Świętego Krzyża w Opolu, przy zachowaniu dotychczasowych obowiązków proboszcza parafii Wniebowzięcia NMP w Opolu Gosławicach.
  • Ks. Piotr Herok – minowany z dniem 1 września br. audytorem Sądu Diecezji Opolskiej.
  • Ks. Artur Juzwa – mianowany z dniem 24 sierpnia prefektem Diecezjalnej Szkoły Podstawowej i Diecezjalnego Liceum Humanistycznego w Nysie i odwołany z funkcji wikariusza Matki Bożej w Raciborzu.
  • Ks. Waldemar Klinger – odwołany z dniem 30 czerwca br. z funkcji dyrektora Drukarni i Wydawnictwa Świętego Krzyża w Opolu.
  • Ks. Sebastian Krzyżanowski – odwołany z dniem 30 września br. z funkcji kierownika Archiwum Diecezjalnego w Opolu, z zachowaniem obowiązków pracownika archiwum.
  • Ks. Wojciech Lippa – odwołany z dniem 30 września br. z urzędu kanclerza Kurii Diecezjalnej w Opolu oraz urzędu Wikariusza Biskupiego ds. Kultu i Dyscypliny Sakramentów, przy zachowaniu funkcji Diecezjalnego Inspektora Ochrony Danych. Nadto mianowany diecezjalnym duszpasterzem środowisk twórczych. Mianowany z dniem 1 października br. Diecezjalnym Kustoszem Zabytków oraz dyrektorem Muzeum Diecezjalnego w Opolu, a także ustanowiony kierownikiem Archiwum Diecezjalnego w Opolu.
  • Ks. Piotr Paweł Maniurka - odwołany z dniem 30 września br. z funkcji Diecezjalnego Kustosza Zabytków, ze stanowiska dyrektora Muzeum Diecezjalnego w Opolu oraz funkcji diecezjalnego duszpasterza środowisk twórczych z zachowaniem funkcji przewodniczącego Diecezjalnej Komisji ds. Sztuki i Konserwacji Zabytków.
  • Ks. Daniel Nowak – mianowany z dniem 1 września br. prefektem Wyższego Międzydiecezjalnego Seminarium Duchownego w Opolu i odwołany z funkcji wikariusza parafii Św. Karola Boromeusza w Opolu.
  • Ks. Andrzej Ochman – mianowany z dniem 1 października br. kanclerzem Kurii Diecezjalnej w Opolu, z zachowaniem zajęć na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego.
  • Ks. Marcin Patycki – mianowany z dniem 1 września br. notariuszem Kurii diecezjalnej w Opolu oraz obrońcą węzła w Sądzie Diecezji Opolskiej.
  • Ks. Maciej Skóra – odwołany z dniem 30 września br. z funkcji notariusza Kurii Diecezjalnej w Opolu oraz urzędu Wikariusza Biskupiego ds. Kultu i Dyscypliny Sakramentów, przy zachowaniu funkcji biskupiego magistra obrzędów oraz sekretarza Diecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Muzyki Kościelnej. Nadto powierzenie funkcji redaktora naczelnego Wiadomości Urzędowych Diecezji Opolskiej. Z dniem 1 lipca br. ustanowiony penitencjarzem kościoła katedralnego.
  • Ks. Stanisław Zioła – mianowany z dniem 1 sierpnia br. dyrektorem Domu Miłosierdzia w Otmuchowie.
  • Ks. Łukasz Żaba – mianowany z dniem 1 września br. ojcem duchownym Wyższego Międzydiecezjalnego Seminarium Duchownego w Opolu.

Zmiany w diecezji opolskiej 2022. Inne

  • Ks. Krzysztof Bawełkiewicz - mianowany z dniem 1 września br. duszpasterzem niesłyszących dla miasta Opola i jego okolic.
  • O. Tomasz Ewertowski OMI – mianowany z dniem 1 lipca br. diecezjalnym egzorcystą.
  • O. Arnold Gilner OFM – mianowany z dniem 1 lipca br. diecezjalnym egzorcystą.
  • Ks. Piotr Kutynia - mianowany z dniem 1 lipca br. duszpasterzem niesłyszących rejonu kluczborskiego.
  • Ks. Marcin Kleszyk – odwołany z dniem 1 lipca br. z funkcji wikariusza parafii Najśw. Serca Pana Jezusa w Raciborzu z udzieleniem rocznego urlopu.
  • Ks. Daniel Leśniak - z dniem 1 lipca br. mianowanym ojcem duchownym kapłanów diecezji opolskiej oraz wyznaczony do sprawowania liturgii dla osób niesłyszących w Kędzierzynie-Koźlu.

Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"! 


Większość dekretów podpisanych przez ks. bpa Andrzeja Czaję wchodzi w życie 24 sierpnia

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ReklamaHeimat
ReklamaMalex boczny
ReklamaMaxima - grudzień
ReklamaHelios
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
pochmurnie

Temperatura: 7°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1017 hPa
Wiatr: 35 km/h

Reklamadotacje rpo
Ostatnie komentarze
S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: Tutaj jest link do projektu uchwały - https://bip.zawadzkie.pl/download/attachment/24296/projekt-uchwaly-w-sprawie-przystapienia-gminy-zawadzkie-do-stowarzyszenia-opolska-regionalna-organizacja-turystyczna.pdfData dodania komentarza: 24.11.2024, 20:01Źródło komentarza: Z pasji i miłości do szycia. Wyjątkowa grupa zawiązała się w Zawadzkiem S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: Przepraszam czytelników, że wklejam tekst nie na temat artykułu w tym miejscu, ale nie ma gdzie tego wleić, a sprawa jest bardzo ważna. Pozdrawiam wszystkich miłośników szycia.Data dodania komentarza: 24.11.2024, 19:51Źródło komentarza: Z pasji i miłości do szycia. Wyjątkowa grupa zawiązała się w Zawadzkiem S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: W poniedziałek, 2 grudnia 2024 r. zaplanowane jest posiedzenie Rady Miejskiej w Zawadzkiem, na którym podjęta ma być jedna z najbardziej kontrowersyjnych uchwał bieżącej kadencji, a mianowicie uchwała o przeniesieniu Biblioteki z budynku obok Urzędu Miasta do kina. Projekt uchwały jest dostępny na BiP-ie, można go obejrzeć TUTAJ. Uchwała jest krótka, zawiera tylko trzy punkty. W pierwszym mówi, że z dniem 1 stycznia 2025 zmienia się lokalizację biblioteki, w drugim, że wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi, a w trzecim, że w życie wchodzi z dniem 1 stycznia. Jeżeli uchwała zostanie przyjęta, biblioteka zostanie przeniesiona do budynku kina. Jeżeli ktokolwiek choć raz był w obecnej bibliotece i widział, ile mieści książek i ile zajmuje miejsca i jeżeli ktoś choć raz był w kinie, w pomieszczeniu, do którego biblioteka ma zostać przeniesiona, to na pewno wie, że jest to fizycznie nie do zrobienia. Tak bogaty księgozbiór, jakim może pochwalić się nasza biblioteka, nie zmieści się w pomieszczeniach kina. Są one dużo mniejsze i nie ma szans, by je tam upakować. Chyba, że powsadzane zostaną do kartonów i poukładane jeden na drugim, ale wtedy nie będzie to już biblioteka, tylko magazyn książek. O lokalizacji biblioteki decydować będą nasi radni, to oni podejmą decyzję, czy uchwała wejdzie w życie, czy nie. Czy szanowne Panie i Panowie radni zadali sobie trud, by obejrzeć miejsce, do którego wg uchwały ma zostać przeniesiona biblioteka? Czy zdajecie sobie sprawę, że w nowym miejscu biblioteka nie będzie mogła normalnie funkcjonować? Pomieszczenie jest na piętrze, bez okien, z wszystkich stron zamknięte, bez dostępu światła dziennego. Do takiego pomieszczenia chcecie zaprosić klientów biblioteki? Korzystanie z biblioteki to nie tylko wypożyczenie i oddanie książki, to także cała przygoda obcowania z nią, możliwość przejrzenia księgozbioru, wzięcia książki do ręki, przewertowania, obejrzenia, a nawet skorzystania na miejscu z możliwości jej przeczytania. Dopiero w taki sposób można wybrać to, co nas naprawdę zainteresuje. Obecna biblioteka wszystkie te możliwości udostępnia. Panuje w niej miła, czysta i jasna atmosfera, a pomieszczenie aż zachęca do sięgania po kolejne tomy. W technicznym pomieszczeniu kina takiej możliwości nie będzie. Po pierwsze, wszystkie książki się tam nie zmieszczą. Poczta pantoflowa niesie, że aby temu zaradzić, biblioteka zlikwiduje podwójne i potrójne tomy tych samych książek, by zaoszczędzić na miejscu. Będzie to jeden z rezultatów podjęcia uchwały. Zmniejszenie zasobów biblioteki. Czy szanowni Radni zainteresowali się tym, jak w tych warunkach biblioteka ma funkcjonować? Teraz książki są elegancko wyłożone na półkach, dostęp do nich jest łatwy i prosty. Po upakowaniu ich w nowym, zamkniętym pomieszczeniu takiego dostępu nie będzie. Czy książki będą poukładane jedna na drugiej? Czy będą w kartonach? Czy tak ma wyglądać biblioteka? Większość z nas pamięta, jak przed laty walczyliśmy o miejsce dla miejskiej biblioteki. Pamiętamy, jak mieściła się w malutkim pomieszczeniu w przybudówce Urzędu Miasta (z prawej strony) i doskonale pamiętamy, jak trudno było się w niej poruszać. Książki leżały jedna na drugiej, półki były przepełnione, przejścia wąskie, a książki, które nie mieściły się na półkach, leżały na podostawianych stolikach. Partyzantka pełna PRL-owych absurdów. Wyłuskanie z półki upatrzonej pozycji nierzadko wiązało się z wysypaniem się pozostałych książek na ziemię. Często aby dostać się do jednych, trzeba było najpierw poodsuwać inne. Pani bibliotekarka siedziała na końcu wciśnięta pomiędzy regały i pomagała jak mogła w opanowaniu rozgardiaszu. Tak kiedyś wyglądała nasza biblioteka. Wreszcie nadeszły lepsze czasy i udało się wyremontować opuszczony budynek po drugiej stronie Urzędu Miasta i tam urządzić bibliotekę z prawdziwego zdarzenia. Służy ona nam do dziś i naprawdę mamy się czym pochwalić. Przestronne pomieszczenia, łatwy dostęp do całego księgozbioru i nawet czytelnia. Wreszcie dorobiliśmy się biblioteki z prawdziwego zdarzenia. To nasza biblioteka, walczyliśmy o nią latami w czasach gdy musieliśmy się ściskać w ciasnej klitce. Czy nasi radni pamiętają tą starą klitkę? Nową bibliotekę my urządziliśmy, społeczeństwo gminy Zawadzkie i to nam ona służy. Jesteśmy dumni z faktu, że Urząd Miasta, Rada Miejska i Burmistrz Zawadzkiego pomogli w urządzeniu tej biblioteki. Od lat 90-tych ubiegłego wieku nam służy i teraz znów mamy się przenosić do klitki? Czy naprawdę Panie i Panowie Radni chcecie zlikwidować obecną bibliotekę? Czytamy w projekcie uchwały, którą macie przegłosować: „W celu dokonania centralizacji wszystkich działań realizowanych przez Bibliotekę i Kulturę w Zawadzkiem, jak również zwiększenia ergonomii pracy jednostki, ułatwienia organizacji jej pracy, skutecznego zarządzania jednostką oraz obniżenia kosztów utrzymania kilku budynków przez BiK, podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione. Przede wszystkim jednak … ma na celu ułatwienie odbiorcom dostępu do wszystkich świadczonych przez BiK usług, skoncentrowanych w jednym budynku.”. Ja się pytam: jak przeniesienie biblioteki i upakowanie jej w ciasnym, mało dostępnym pomieszczeniu ułatwi do niej dostęp? Kto napisał uzasadnienie do projektu tej uchwały? Przecież to jest nieprawda. Dostęp zostanie utrudniony. Czy skoncentrowanie usług w jednym budynku poprawi jej funkcjonowanie? Nie. Nie w tym przypadku. W uzasadnieniu czytamy, że podjęcie uchwały jest zasadne w celu dokonania centralizacji działań BiK. I to ma być powód przeniesienia? Żeby scentralizować działania? Czy Panie i Panowie radni zastanowili się nad tym? Ktoś wymyślił sobie, żeby poprzestawiać meble z lewego kąta do prawego i twierdzi, że samo to jest wystarczającym uzasadnieniem. Przenoszenie biblioteki w zaproponowanym kształcie nie ma najmniejszego sensu. W niczym nie poprawi działalności BiKu, a tylko skomplikuje sytuację i funkcjonowanie biblioteki. Zmniejszą się może koszty utrzymania kilku budynków, bo zamiast kina i biblioteki pozostanie samo kino, ale obydwa budynki i tak utrzymywane są z budżetu gminy, więc koszta pozostaną. Kolejna sprawa. Po przeniesieniu biblioteki z obecnego budynku budynek ów pozostanie pusty. Co w nim się będzie wtedy mieściło? W uchwale ani w uzasadnieniu nic na ten temat nie ma. Czy Gmina chce go sprzedać? Czy chce go komuś wynająć? Urządzić w nim biura? A może wyburzyć w celu zmniejszenia kosztów utrzymania? Którykolwiek cel by nie wchodził w grę, nie uzasadnia wyprowadzenia biblioteki do innego, gorszego pomieszczenia. Chodzą słuchy pocztą pantoflową, że miałyby tam być urządzone nowe biura Urzędu Gminy. Czy zainteresowaliście się tym, kto, dlaczego i po co chce opróżnić budynek biblioteki? Czy jest to jeden z elementów wizji nowego burmistrza? Czy wiecie, jak ta wizja wygląda i po co ta uchwała? Na najbliższej sesji będzie przesądzać o losie biblioteki. I to na was spadnie odium odpowiedzialności za podjętą decyzję. To nie autor owej uchwały, to nie wnioskodawca, kimkolwiek by nie był, ale wy, radni będziecie odpowiedzialni za jej skutki. W uchwale beztrosko chcecie nakazać burmistrzowi jej wykonanie. Burmistrz wtedy z czystym sumieniem będzie mógł powiedzieć, że to nie jego inicjatywa, że to radni mu „kazali” przenieść bibliotekę, a on tylko uchwałę wykonał. Poczta pantoflowa donosi, że to właśnie burmistrz stoi za inicjatywą przeniesienia biblioteki. Nie udało się jak na razie ustalić, skąd ta inicjatywa się wzięła i co ma na celu. Celem tym na pewno nie jest „centralizacja zarządzania BiK”, jak napisano w projekcie uchwały, gdyż jest to jedynie urzędnicza nowomowa napisana bardzo mądrze brzmiącymi słowami, które wnoszą niewiele treści po to, by mało zorientowani mieszkańcy nie zorientowali się, że są robieni w bambuko, a samo to, że ktoś chce robić centralizację, nie jest żadnym uzasadnieniem, tylko chceniem. To nie żadna centralizacja, tylko opróżnienie budynku, który ma być przeznaczony na… i tu jest pytanie, które powinniśmy zadać wnioskodawcy projektu uchwały. Jeżeli powodem ewakuacji biblioteki jest przygotowanie nowych miejsc dla urzędników, to nie powinniście takiej uchwały podejmować. Biblioteka jest zbyt cennym dobrem, by poświęcać ją dla urzędniczej wygody. Biblioteka jest miejscem, które powinno być otwarte i dostępne dla ludności, wręcz świecić i tryskać zaproszeniem, by wejść do środka i obecny budynek te potrzeby spełnia. W kinie, na drugim piętrze, w ciemności i ciasnocie biblioteka skazana jest na porażkę. Tam nie będzie spełniała swojej roli, a za rok lub dwa okaże się, że zainteresowanie nią jest coraz mniejsze aż w końcu zapadnie decyzja o jej likwidacji. Jeżeli burmistrz chce w budynku biblioteki umieścić biura urzędników, to to także nie jest wystarczającym powodem, by zlikwidować w tym miejscu bibliotekę. Po pierwsze, należy zapytać, po co nowe biura, skoro do tej pory wystarczały obecne. Czy zwiększyły się zadania własne gminy? Czy zmieniła się ustawa narzucająca urzędom większe obowiązki? Jeżeli tak, to należy te miejsca przygotować, a nie wyrzucać biblioteki. Obok biblioteki stoi na wpół wykorzystany budynek OPS po byłym przedszkolu. I to tam można przygotować potrzebne miejsca pod urzędnicze stołki. I to w takiej właśnie kolejności. Najpierw należy przygotować nowe biura, a dopiero potem do nich przenosić. Budynek ten dla urzędników jest w zupełności wystarczający. Urzędnicy nie mają potrzeby otwierać się dla mieszkańców, oni pracują głównie sami ze sobą, ze swoimi komputerami, dokumentami, papierami. Nie muszą mieć biur na pierwszych planach, za przeszklonymi drzwiami z łatwym dostępem z ulicy. Zamknięte i powpychane na drugie piętro biura za stromymi schodami choć nie są wygodne, są po prostu miejscem pracy i o ile spełniają wymagania BHP i Kodeksu Pracy, w zupełności wystarczają jako miejsca pracy urzędników. Pomieszczenia przeznaczone dla mieszkańców to całkiem inna bajka. Powinny być łatwo dostępne i zachęcać do skorzystania. Czy zastanawialiście się dlaczego na przykład piekarnia woli sprzedawać bułki tuż przy wejściu do Netto, ale jeszcze ani jedna piekarnia nie sprzedawała ich na drugim piętrze OPS, za ciemnym korytarzem i na dodatek za stromymi schodami? A projekt uchwały do takiej właśnie „sprzedaży” zmusza bibliotekę. Skutkiem podjęcia tej uchwały i przeniesienia biblioteki do kina będzie jej stopniowa degradacja z perspektywą jej całkowitej likwidacji w przyszłości. Szanowni Radni, czy zastanowiliście się nad tym? Otrzymaliście projekt uchwały i to od Was zależy, co się z nim stanie. Czy zostanie przyjęty, czy nie? Czy naprawdę chcecie wyeksmitować bibliotekę do zakamarków kina? Niedawno szliście do wyborów obiecując nam, mieszkańcom, lepszą przyszłość, lepsze zarządzanie. Zabiegaliście o nasze głosy i wielu mieszkańców Wam uwierzyło. Dało Wam szansę, by pokazać, jak faktycznie chcecie naszą miejscowość poprawić. O likwidacji czy przeniesieniu biblioteki w waszych ulotkach wyborczych nic nie było. Nie mówiliście o „centralizacji usług BiK”. Skąd teraz ta zmiana? A może projekt tej uchwały to w ogóle nie wasza bajka? Może też uważacie tak jak ja i sporo innych mieszkańców, że przenosiny biblioteki to zły pomysł. Zbyt długo ją budowaliśmy, żeby teraz, gdy jest już gotowa, ot tak z niej zrezygnować. Może też czujecie przez skórę, że ktoś wam podrzucił gorący kartofel, a w rzeczy samej nie jesteście do niego przekonani? Sprawdźcie, kto Wam wrzucił ten projekt i jakie faktycznie ma zamiary. Podejrzewam, że głównym inicjatorem tej uchwały jest burmistrz, który chce wprowadzić w gminie swoje porządki. Sam nawet mówił, że musi dużo zmienić, ale gdziekolwiek idzie, napotyka opór materii. I jest to zrozumiałe, ponieważ nie można narzucać swoich koncepcji bez zgody mieszkańców i bez ich poparcia. A jak na razie burmistrz nie rozmawia z zainteresowanymi stronami przedstawiając im swoje zamierzenia, które w jego wizji nie podlegają negocjacji (przynajmniej w tej materii). Nie dziwota, że napotyka na opór. Organizacje, których dotykają zamierzenia burmistrza, dowiadują się o nich pocztą pantoflową. Niejednokrotnie owiane są niedopowiedzeniami, niejasnościami, które stawiają wszystkie strony w stanie upiornej niepewności. A nie tak to powinno wyglądać. Burmistrz powinien przyjść i powiedzieć, słuchajcie, mam plan taki i taki, jego celem jest osiągnięcie tego i tego (ale na miłość boską, nie „centralizacja”) i można by to osiągnąć tak i tak. Co o tym myślicie? Może macie inny pomysł? Tak samo powinni postępować radni. Jeśli dostajecie uchwałę o likwidacji biblioteki (bo do tego się ona w sumie sprowadza), to powinniście uderzyć pięścią w stół i powiedzieć: hola, nie tak szybko, trzeba się najpierw spytać mieszkańców, wyborców. To przecież mieszkańcy was wybrali na radnych, to nas reprezentujecie, to my będziemy Was rozliczać z podjętych decyzji. Jeśli biblioteka padnie, to odpowiedzialność spadnie na Was, a nie na burmistrza ani na nikogo innego. A Wy będziecie musieli spojrzeć na ulicy w oczy swoich wyborców i co im powiecie? I nie ma tu znaczenia, że do wyborów startowaliście z takiego czy innego komitetu. Komitety istnieją tylko dlatego, że wymaga tego obowiązująca ordynacja wyborcza i nie można się zgłosić na radnego nie zgłaszając komitetu. To, że radni gromadzą się wokół wspólnych celów i poglądów, jest całkiem naturalne i pożądane, bo razem zazwyczaj można więcej, jednak komitet nie oznacza z automatu obowiązku wykonywania jego poleceń – każdy radny jest niezależny i nikt nie może mu narzucić takiego czy innego głosowania. Każdy radny ma prawo głosować zgodnie ze swym własnym przekonaniem i nikt nie może mu zabraniać lub nakazywać głosować w określony sposób. To nie jest Sejm, tu nie ma dyscypliny partyjnej, tu jest samorząd, tu są konkretne osoby, konkretni radni, którzy ustanawiają prawo obowiązujące w naszej gminie. Nikt nie jest władny zmusić was do głosowania według nie swojej woli. Nikt. Ani ja, ani jakikolwiek inny mieszkaniec gminy, ani burmistrz. Nie ma znaczenia, czy jesteś wybrany z ramienia komitetu A, czy komitetu B, w czasie głosowania jesteś radnym reprezentującym mieszkańców gminy. Burmistrz nie ma nad Tobą żadnej władzy. To w końcu Ty ustalasz wynagrodzenie burmistrza, a nie on Tobie. Burmistrz to całkiem inna bajka. Jego też wybrali mieszkańcy i też oni będą go rozliczać z jego działań. Ty natomiast jesteś radnym i przypomnij sobie, co mówiłeś, gdy nim jeszcze nie byłeś: że radni powinni rozmawiać z mieszkańcami, pytać się o ich preferencje, oczekiwania, wysłuchiwać ich problemów i generalnie odpowiadać na nie w działalności radnego przez odpowiednie wpływanie na działanie samorządu, by te oczekiwania spełniać. Teraz tego samego mieszkańcy oczekują od Ciebie – w sprawie biblioteki: nie wyrzucajcie biblioteki z obecnego budynku. Dołóż starań, by się dowiedzieć, co stoi za tym pomysłem, skąd się wziął, a na pewno okaże się, że to samo można rozwiązać inaczej, bez likwidacji biblioteki. To Wy, radni jesteście od tego, aby patrzeć władzy wykonawczej na ręce i w razie potrzeby temperować jej zamierzenia. Dziś nadchodzi taki moment. Świeżo upieczony Burmistrz chce utrudnić życie bibliotece, chce to zrobić w białych rękawiczkach, nie likwidując jej, ale ograniczając jej możliwość działania, co w przyszłości może doprowadzić do jej całkowitej likwidacji. Mało tego, miast osobiście podjąć decyzję, pojawia się projekt uchwały, którą macie przegłosować i według której to nie burmistrz, ale radni zostaną postawieni w roli inicjatorów przeniesienia biblioteki. I żeby tego mało było, to jeszcze że Wy „nakażecie” burmistrzowi jej przeniesienie. Czy wiecie, co będzie potem? Potem będzie, że to przecież radni chcieli przenieść bibliotekę, a burmistrz tylko waszą decyzję wykonał. Zastanówcie się głęboko, zanim podniesiecie rękę przy poniedziałkowym głosowaniu. Chciałbym, abyście oprócz biblioteki spojrzeli na nieco szerszy aspekt efektów wspomnianej uchwały. Oprócz biblioteki rykosztem oberwie kilka innych organizacji działających w Gminie. Pierwszą z nich jest PTTK – organizacja, która wspiera i rozwija turystykę w gminie jak żadna inna. Może pochwalić się 60-letnią działalnością, prawie tak samo długą, jak miasto Zawadzkie. Od początku kultywowała lokalne tradycje, organizowała dla mieszkańców imprezy turystyczno-krajoznawczo-kulturalne. Od początków działalności kultywowała zamiłowanie do lokalnej historii, to dzięki niej powstał ośrodek Regolowiec, wydobyty z odmętów zapomnienia jeden z najbardziej rozpoznawalnych atrybutów Zawadzkiego dzisiaj. Rajdy rowerowe, piesze, konkursy i imprezy dla dzieci, młodzieży, dorosłych i emerytów. Tylko w 2024 roku z oferty PTTK skorzystało kilka tysięcy mieszkańców. Nasz Oddział PTTK jest ewenementem w sali kraju, mamy najlepszego i najdłużej urzędującego prezesa. Oddział PTTK jest także jedynym i niestety ostatnim akcentem wspomnieniem po nieistniejącej już Hucie Andrzej. Powstał właśnie w Hucie, w 1965 roku i przyjął nazwę „OZ/PTTK Huta Andrzej w Zawadzkie” – z premedytacją zapisując w swojej nazwie Huta Andrzej. W PTTK Zawadzkie zgromadziło się grono zapaleńców, którzy z pasją krzewią lokalną tradycję, historię, zamiłowanie do kultury i przyrody, pokazują piękno naszego Heimatu i robią to wszystko za darmo (w odróżnieniu od Urzędu Miasta), w zamian jedynie oczekując godnego miejsca na prowadzenie swojej działalności. Nie będę się tu dłużej rozpisywał o działalności PTTK, zainteresowani więcej mogą poczytać na stronie www.pttk.zawadzkie.eu. Ważne jest to, że w przypadku przeniesienia biblioteki do kina, PTTK będzie się musiał z niego wyprowadzić. Dokąd? Tego projekt uchwały już nie przewiduje. Pomija sprawę milczeniem. Poczta pantoflowa donosi, że ma się wynieść do budynku OPS, gdzie odcięty od ludzi, dla których przygotowuje ofertę, ma się dzielić pomieszczeniem z Mniejszością Niemiecką. Mniejszość Niemiecka to kolejna organizacja, która na tym zamieszaniu oberwie. Skomasować z PTTK-iem, może jeszcze da się tam kogoś upchać i niech tam działają. Schowani przed społeczeństwem, odcięci od emerytów, starszych, niepełnosprawnych. Formalnie: likwidacji nie będzie, ale w rzeczywistości jest to skazanie PTTK na powolne i naturalne wymarcie. Skutki przyjęcia przez radnych projektu będą miały więc dalekosiężne skutki. Czy Panie i Panowie Radni jesteście tych wszystkich skutków świadomi? A wszystko w imię czego? W imię wyczyszczenia biblioteki, którą my jako społeczeństwo Gminy kiedyś sobie wyremontowało i urządziło? Czy tego chcemy? Naprawdę? Obok stoi prawie pusty budynek Domu Kultury. W nim zmieściłoby się wiele organizacji działających w naszej gminie, poczynając od PTTK-u, dalej przez bibliotekę, kółka zainteresowań, muzyczne, fotograficzne, sportowe, emerytów, przyjaciół lasu, nawet w przypływie dobrej woli znalazłoby się kilka pomieszczeń dla urzędników, tylko trzeba ten budynek przywrócić do użytkowania i to od tego trzeba zacząć. Najpierw trzeba przygotować pomieszczenia, a dopiero potem zabierać się za roszady. Szanowni Radni, zastanówcie się nad poniedziałkowym głosowaniem i choć nikt nie może Wam nakazać jak głosować, to każdy może Was przekonywać – i niniejszym chcę to zrobić: zagłosujcie za odrzuceniem tej uchwały. W zamian przedstawcie drugą: 1) Z dniem 1 I 2026 przywracamy do użytku Dom Kultury. 2) Do tego czasu należy przystosować budynek, aby można było z niego skorzystać. 3) Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zawadzkiego. To Rada ustala prawo w gminie. Burmistrz je wykonuje.Data dodania komentarza: 24.11.2024, 19:49Źródło komentarza: Z pasji i miłości do szycia. Wyjątkowa grupa zawiązała się w Zawadzkiem S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: No i jeszcze wisienka na torcie: "Dokonano usunięcia oznakowania pionowego i poziomego." - Czy ktoś tu jest ślepy? Zlikwidowano zebrę? Kto to podpisał? Napiszcie, kto był taki bystry, bo to także przez niego zginął człowiek.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:48Źródło komentarza: Śmiertelny wypadek w Strzelcach Opolskich. Rozpętała się dyskusja o bezpieczeństwie S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: Pierwsza sprawa (i w zasadzie jedyna!) - do Zarządcy tej drogi. Jeśli w tym miejscu przejścia nie ma, to je zlikwidujcie. Na zdjęciu wyraźnie widać, że w miejscu tym znajduje się zebra i nie ma znaczenia, że starostwo je zlikwidowało. Dla kierowców i pieszych ważne są znaki (pionowe i poziome), a nie to, co urzędy mają zapisane w papierach. Każdy pieszy dochodząc do tego miejsca ma prawo być przekonany, że przejście dla pieszych w tym miejscu istnieje. Zebra na drodze = dla pieszego równa się przejście dla pieszych. Jeżeli pasy są wymalowane (a są), a nie ma znaków pionowych dla kierowców o przejściu dla pieszych, to jest to wina starostwa, które źle oznakowało drogę. W tym konkretnym przypadku starostwo, a co za tym idzie pracownik starostwa odpowiedzialny za odpowiednie oznakowanie dróg powiatowych (pewnie kierownik odpowiedniej komórki o konkretnym nazwisku) jest współwinne tego wypadku i uważam, że sprawa ta powinna zostać nagłośniona, gdyż nie jest to pierwszy przypadek, że drogi oznacza się niezgodnie z przepisami i niezgodnie ze sztuką, jednak urzędnicy nie ponoszą za źle wykonaną pracę odpowiedzialności. W tym przypadku będzie pewnie tak samo, a to jest przyzwoleniem na dalsze partaczenie roboty przez ludzi, którzy zdają się nie znać na swojej robocie. Podobnie jest w Zawadzkiem na ul. Powstańców (droga gminna), gdzie przed remontem ul. Opolskiej była strefa 40km/h, jednak po remoncie z nieznanych mi powodów zamiast przywrócić wcześniejsze oznakowanie ustawiono nowe ze zwykłym znakiem ograniczenia prędkości (bez strefy) do 40km/h, w rezultacie czego strefa 40 jest teraz dziurawa: wjeżdżając od Biedronki do strefy wjeżdżamy, a od strony Powstańców - nie. Wygląda to po prostu na samowolkę urzędnika na gminie (kto tam odpowiada za drogi gminne?), który pozmieniał oznakowanie wg własnego widzimisię i doprowadził do sytuacji, w której jedne znaki przeczą drugim i na dobrą sprawę nie wiadomo, gdzie teraz obowiązuje jakie ograniczenie. Nowa Rada Miejska i nowy Burmistrz zdają się problemu nie dostrzegać, ale nie powinno być tak, że urzędnik odpowiedzialny za oznakowanie dróg bezkarnie zmienia oznakowanie doprowadzając do jego niespójności. Tutaj chodzi tylko o prędkość 50 czy 40km/h, ale w Strzelcach poszło o życie człowieka. Może więc pora zadać pytanie ludziom zarządzającym naszymi drogami, i może redakcja SO to zrobi - co wam strzeliło do łba, żeby zlikwidować znak "przejście dla pieszych", a pozostawić wymalowaną zebrę?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:44Źródło komentarza: Śmiertelny wypadek w Strzelcach Opolskich. Rozpętała się dyskusja o bezpieczeństwie J Autor komentarza: JanTreść komentarza: Ten budynek do remontu.To przecież stęchlizna,smród i grzyb.Nadaje się tylko do zburzenia i na to miejsce zrobić skrawek zieleni z dużym rowerem jako symbol przesiadkowe,bo z pociągu na autobus nikt się tam nie będzie przesiadałData dodania komentarza: 17.11.2024, 13:49Źródło komentarza: Przy nowych peronach straszy rudera. Remontu na razie nie będzie
Reklama