Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Są pierwsze warstwy asfaltu
Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla rozpoczęła się w wakacje 2020 roku. To kontynuacja północnego obejścia tego miasta, które poprawi jego połączenie z autostradą A4. Nowa droga zaczyna się na rondzie na drodze krajowej nr 40, a następnie omija Sławięcice oraz Ujazd (od północy), by połączyć się z powrotem z DK 40 na terenie gminy Rudziniec, już w woj. śląskim.
- Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 będzie to droga jednojezdniowa z dodatkowym pasem do wyprzedzania, o przekroju 2 plus 1. Natomiast na pozostałym odcinku będzie to trasa o przekroju jednojezdniowym dwupasowym - zapowiada Agata Andruszewska, rzecznik opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wskazuje, że w ramach robót drogowych na całej długości obwodnicy Kędzierzyna-Koźla położono warstwę podbudowy pomocniczej z kruszywa oraz podbudowę bitumiczną. Jest już także warstwa wiążąca.
- Wykonawca prowadzi prace wykończeniowe przy budowie ronda turbinowego na początkowym odcinku obwodnicy na skrzyżowaniu z istniejącą DK 40, m.in. w zakresie montażu oświetlenia oraz prac brukarskich. Trwają prace związane z budową kolejnych trzech rond. Jedno czterowlotowe, które docelowo połączy budowaną obwodnicę z DW 426, drugie to rondo na skrzyżowaniu z drogą powiatową w kierunku Jaryszowa oraz trzecie łączące budowaną obwodnicę z przyszłą drogą gminną – łącznikiem do dotychczasowej drogi krajowej nr 40 w obszarze dzielnicy Blachownia Śląska - opisuje Agata Andruszewska.
Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Powstają mosty i wiadukty
Pani rzecznik dodaje, że równolegle prowadzone są prace na trzynastu obiektach inżynierskich. - Na obiekcie nad kanałem Gliwickim, jednym z najdłuższych i najbardziej charakterystycznych w ciągu obwodnicy Kędzierzyna-Koźla trwają już prace wykończeniowe. Głównymi elementami konstrukcji są tutaj łuki stalowe, do których podwieszony jest pomost stalowy z płytą betonową - informuje.
Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla obejmuje także wykonanie urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Przebudowana zostanie infrastruktura techniczna, obejmująca sieć wodno-kanalizacyjną, gazową, elektroenergetyczną, telekomunikacyjną i urządzenia melioracyjne. Do tego dochodzą duże i małe przejścia dla zwierząt - wylicza Agata Andruszewska.
Inwestycja kosztuje 272,4 mln zł, z czego wysokość unijnego dofinansownaia to to 207,8 mln zł. Zakończenie budowy obwodnicy Kędzierzyna-Koźla oraz jej otwarcie mają nastąpić do końca 2022 roku.
Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!
Komentarze