Remont autostrady A4. Drogowcy przerwali prace
Remont autostrady A4 na odcinku od MOP Góra św. Anny do granicy województw opolskiego i śląskiego rozpoczął się kilka tygodni temu. Drogowcy zamknęli około 10 kilometrów drogi w kierunku Katowic, dwukierunkowo puszczając ruch na nitce w stronę Wrocławia. Zamknęli też węzeł Strzelce Opolskie, co przełożyło się na wzrost natężenia ruchu na głównych drogach w mieście.
Wykonawcą tych prac jest konsorcjum firm ADAC-LEWAR z Przystajni i DROG-BUD z Częstochowy. W piśmie przesłanym do opolskiego oddziału GDDKiA poinformowały one o wstrzymaniu wykonywania dalszych prac bitumicznych na autostradzie A4.
Jako powód tej sytuacji wskazują fakt, że umowa - tegoroczne prace są kontynuacją remontu, który prowadzono jeszcze w 2021 roku - zawierana była w innych, znacznie bardziej stabilnych warunkach gospodarczych. Podkreślają, że w momencie podpisywania umowy nie sposób było przewidzieć lawinowego wzrostu kosztów materiałów, usług i sprzętu, a także inflacji.
Protest drogowców w województwie opolskim
To nie jedyna taka sytuacja. Na protest polegający na przerwaniu prac budowlanych zdecydował się bowiem szereg firm świadczących usługi dla opolskiego oddziału GDDKiA. Sytuacja dotyczy kilkunastu inwestycji, w tym:
- przebudowy MOP Jankowice Wielkie na autostradzie A4
- remontów dróg krajowych nr 94 i 88
- rozbudowy drogi krajowej nr 45 od Praszki do granicy województwa opolskiego
- rozbudowy drogi krajowej nr 41 w Wierzbięcicach
- prac na drogach krajowych nr 11, 38, 42 i 43
Wykonawcy remontu autostrady A4 oraz inwestycji prowadzonych na innych drogach krajowych w regionie oczekują aneksowania umowy oraz waloryzacji kosztów zadań. Podkreślają, że nie ponoszą odpowiedzialności za zmiany rynkowe mające wpływ na możliwość wykonania umów. Zaznaczają, że obecnie notują rażące straty na realizacji zadań, grożące nawet składaniem wniosków o ogłoszenie upadłości. Zaznaczają, że jeśli rozmowy z GDDKiA nie przyniosą skutków, wystąpią do sądu o rozwiązanie umów.
GDDKiA Opole: Rozmawiamy z firmami
- Pismo grupy wykonawców prac bitumicznych, realizujących niektóre rozbudowy oraz prace z zakresu utrzymania dróg na terenie woj. opolskiego, wpłynęło dziś do GDDKiA. Natomiast w ostatni piątek, 8 kwietnia, spotkaliśmy się z przedstawicielami tych właśnie firm, aby omówić obecną sytuację na rynku i możliwe scenariusze działań - mówi Agata Andruszewska, rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA.
Zaznacza, że zdecydowana większość zawartych umów - zarówno w zakresie utrzymania dróg, jak i realizacji inwestycji - zawiera już klauzule waloryzacyjne.
- Na piątkowym spotkaniu m.in. przedstawiliśmy wykonawcom możliwość zmiany zapisów umów na bazie obecnie obowiązujących przepisów, w szczególności ustawy Prawo zamówień publicznych, po uprzednim udokumentowaniu zwiększonych wydatków. Właśnie o rzetelne dokumentowanie wpływu obecnej sytuacji na koszty realizacji inwestycji apelowaliśmy już blisko miesiąc temu na spotkaniu z przedstawicielami firm budowlanych - przekonuje.
- Aktualnie prace na tych kontraktach są kontynuowane i na ten moment nie widzimy zagrożenia dla terminowej ich realizacji. Zawarte umowy nie przewidują “wstrzymania wykonywania prac bitumicznych”, stąd nie jest to działanie kontraktowe. Jesteśmy na bieżąco w kontakcie z poszczególnymi wykonawcami w celu wypracowania dobrych, zgodnych z obowiązującym prawem rozwiązań, na których nam wszystkim zależy - podkreśla Agata Andruszewska.
Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!
Komentarze