Choć konsumenci znają swoje prawa, to jednak nie wszystkie... Wiele osób przekonanych jest o tym, że zwrotu towaru można dokonać tylko za okazaniem paragonu fiskalnego, rachunku lub faktury VAT. Okazuje się, że nie...
- Przepisy mówią, że klient powinien mieć dowód zakupu, a za taki można uznać wydruk z konta bankowego, jeśli płaciliśmy kartą, także potwierdzenie dokonania transakcji kartą, jakie otrzymujemy w sklepie. Możemy nawet przyprowadzić świadka zakupu, który w trakcie realizowania transakcji był z nami w sklepie. Za dowód może też posłużyć nagranie ze sklepowego monitoringu... - wyjaśnia Małgorzata Płaszczyk-Waligórska.
Co roku do rzeczniczki trafia wiele spraw związanych z reklamacjami towarów lub usług.
Klienci borykają się z reklamacjami obuwia, urządzeń gospodarstwa domowego, elektroniki i sprzętu komputerowego, mebli...
- Wiele osób trafia do mnie za późno. Trzeba pamiętać o ustawowych terminach reklamacji, odstąpienia od umowy lub wykorzystania okresu gwarancji - przestrzega rzeczniczka. - Zdarza się, że konsumenci przychodzą, mając już egzekucję komorniczą, bo np. nie spłacają rat za kupiony bez zastanowienia sprzęt. Jestem dla nich ostatnią deską ratunku. Niestety nie zawsze jestem w stanie pomóc.
Jak przyznaje - nie ustają problemy związane z zakupami na pokazach poza lokalem przedsiębiorstwa.
- Znów często się zdarza, że sprzedawcy oferują towary drogie, niewarte wskazanej w umowie ceny. Wysyłają zaproszenia na bezpłatne badania, kuszą nagrodami, obiecują bezpłatne testowanie sprzętu rehabilitacyjnego. Potem perfidnie podsuwają do podpisania umowy na bajońskie sumy. Firmy zmieniają nazwy, a schemat nieuczciwych praktyk rynkowych pozostaje taki sam - mówi rzeczniczka.
Światowy Dzień Konsumenta w czasie wojny
- W tym roku Światowy Dzień Konsumenta nabrał nowego, szczególnego wymiaru. W związku z wojną w Ukrainie do Polski napływają uchodźcy. Są oni takimi samymi konsumentami jak każdy z nas, robiąc zakupy, zawierając umowę na telefon czy internet, wypłacając pieniądze z banku czy korzystając z różnych usług. Mają przy tym – tak samo jak polscy konsumenci – prawo do rzetelnej informacji, wyboru najkorzystniejszej oferty, bezpiecznego kupowania, a w przypadku sporu z przedsiębiorcą – prawo do bezpłatnej pomocy prawnej – zapewnia Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK rozpoczął bezpłatne porady konsumenckie w języku ukraińskim, zarówno telefoniczne, jak i mailowe. Aby uzyskać bezpłatną poradę należy zadzwonić pod numer infolinii konsumenckiej: 801 440 220 lub 22 290 89 16 (od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 -18.00, koszt połączenia według cennika twojego operatora) albo napisać e-maila na adres: [email protected]. Mailowo można między innymi poprosić o pomoc w napisaniu po polsku reklamacji czy odstąpienia od umowy, a także wysłać do przeanalizowania umowę, np. z operatorem sieci komórkowej, czy kredytodawcą czy ubezpieczycielem etc. przed jej podpisaniem.
Komentarze