Stosowanie azbestu zostało zakazane, lecz wiele starych budynków, które powstawały lub były remontowane przed kilkudziesięciu laty, wciąż posiada pokrycie z tego materiału. Problem w tym, że zaleta tego materiału, czyli bardzo duża odporność, powoduje też, że bardzo ciężko się go usuwa. Poza tym przy zdejmowaniu eternitowych płyt może dojść do zatrucia pyłem azbestowym, a stąd już prosta droga do pylicy i raka płuc. Muszą to robić więc wyspecjalizowane, a więc nie najtańsze firmy. Na szczęście właściciele posesji nie muszą ponosić wszystkich kosztów takiej operacji samodzielnie.
Podobnie jak w latach ubiegłych, mieszkańcy gminy Zawadzkie będą mogli uzyskać dofinansowanie na demontaż, transport i utylizację płyt eternitowych. Fundusze na to będą pochodzić zarówno ze środków własnych gminy, jak i z Wojewódzkiego i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W niektórych przypadkach można w ten sposób pokryć nawet 100% wydatków. Szkopuł w tym, że ze złożeniem wniosku nie można zwlekać. Rozpatrywane będą dokumenty złożone w urzędzie miejskim do 1 marca bieżącego roku.
O szczegóły i wymagane dokumenty najlepiej dopytać u źródła. Wszystkie informacje na ten temat można uzyskać u Grzegorza Wieszołka zajmującego się w urzędzie ochroną środowiska (tel. 77 46 23 146).
Komentarze