Temat obwodnicy Strzelec nie cichnie. W minionym tygodniu w urzędzie miejskim w Strzelcach Opolskich odbyła się specjalna sesja, która była poświęcona tylko tej sprawie. Radni podjęli uchwałę, w której żądają ujęcia obwodnicy na liście zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Stu Obwodnic na lata 2020-2030.
W obradach oprócz gminnych samorządowców udział wzięli również zaproszeni goście m.in. poseł Tomasz Kostuś, dyrektor opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Rafał Pydych, starostowie strzeleccy Józef Swaczyna i Waldemar Gaida. Za pośrednictwem internetu z radnymi miejskimi połączył się również poseł Janusz Kowalski, który niedawno nagrał filmik odnośnie braku obwodnicy w Strzelcach. Zarzucał w nim, że gmina za mało się o nią stara...
Więcej na ten temat pisaliśmy w kilka dni temu w artykule /artykul/2011,przestancie-obiecywac-wybudujcie-nam-wreszcie-obwodnice.
Na początek głos zabrał burmistrz Tadeusz Goc, który kilkukrotnie podkreślił, że obwodnica Strzelec to konieczność.
- Chcemy, żeby w Strzelcach były aktywne ciągi komunikacyjne, ale one nie mogą zabijać miasta - mówił burmistrz.
Dodał, że gmina podjęła już różne działania m.in. od 2006 roku ma gotowy plan zagospodarowania przestrzennego, który swoim zakresem obejmuje budowę południowej obwodnicy Strzelec.
Rafał Pydych z GDDKiA powiedział, że kiedy w 2019 roku opolski oddział przygotowywał listę miejscowości do Rządowego Programu Stu Obwodnic na lata 2020-2030, wśród ośmiu miast wytypował również Strzelce. Nie jest on jednak dysponentem pieniędzy i ich nie rozdziela.
- W ramach bieżącego utrzymania możemy wprowadzić zmiany np. w sygnalizacji, ale nie zmieni to tego, że DK 94 jest alternatywą dla autostrady - mówił.
Rafał Pydych nie pozostawił złudzeń - obwodnica nie zostanie prędko wybudowana... Jako, że powstanie nowy ślad drogi to inwestycję musi poprzedzić studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Potem musi zostać przygotowany wariant rekomendowanego przebiegu obwodnicy, konieczne jest także uzyskanie decyzji środowiskowej.
- Biorąc pod uwagę kwestie formalno-prawne, to proces przygotowawczy, zanim przystąpimy do ogłoszenia przetargu na projekt i budowę, trwa około 5 lat. Potem potrzebujemy 3 lat na opracowanie dokumentacji projektowej i dopiero po uzyskaniu decyzji zezwalającej na realizacje inwestycji, możemy ją wykonać i oddać do użytku - wyliczał Pydych.
Zaznaczył, że jeśli rząd zgodzi się na budowę obwodnicy GDDKiA jest gotowa, żeby podjąć się zadania.
Radni miejscy dopytywali m.in. o to dlaczego ruchu z DK 94 nie można skierować na ulicę Cementową i 1 Maja. Rafał Pydych wyjaśnił, że drogi te nie spełniają odpowiednich wymagań technicznych, szczególnie w zakresie nośności. GDDKiA podjęła działania, aby podczas zamknięcia węzła Strzelce ruch skierować ul. Europejską, która przebiega przez strefę gospodarczą w Olszowej.
Posłowie zapewnili, że będą lobbować w sprawie strzeleckiej obwodnicy. Na koniec sesji burmistrz podziękował za słowa wsparcia i powiedział, że będzie przypominać politykom ich deklaracje...
Komentarze