Do naszej redakcji zgłosił się Czytelnik, który często przejeżdża drogą wojewódzką 463 (ulica Opolska) w Kolonowskiem.
- Jakiś czas temu zauważyłem wymalowane pasy przy przejeździe kolejowym. Ciekawe, kto i po co je zrobił - zastanawia się nasz Czytelnik.
Jak udało nam się ustalić pasy akustyczno-wibracyjne powstały z inicjatywy PKP Polskie Linie Kolejowe w porozumieniu z zarządcą drogi.
- Dodatkowe oznakowanie zwiększa bezpieczeństwo, przypominając kierowcom o konieczności zachowania szczególnej ostrożności przed przejazdem. Czerwone, dobrze widoczne, poziome pasy umieszczono po obu stronach toru na ok. 25 m odcinku jezdni przed przejazdem. Przy najechaniu na wypukłe oznakowanie powstają wibracje, skłaniające do ograniczenia prędkości - mówi Radosław Śledziński z zespołu Prasowego PKP PLK.
W województwie opolskim podobne rozwiązania zastosowano już m.in. w Osowcu i Kluczborku. Pasy akustyczno-wibracyjne to kolejne działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększające bezpieczeństwo.
- Przypomnę, że dla zwiększenia bezpieczeństwa na wszystkich przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce umieszczono żółte naklejki. Znajdują się one na słupkach rogatek lub po wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja. Zawierają numer alarmowy 112, numer techniczny oraz indywidualny numer przejazdu. Z informacji na żółtej naklejce należy korzystać w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia, albo w razie stwierdzenia usterki urządzeń przejazdowych - dodaje Radosław Śledziński.
Zdarzenia i wypadki na skrzyżowaniach torów z drogami ograniczają nowoczesne urządzenia, systematycznie montowane na przejazdach. Inwestycje na liniach kolejowych, realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego o wartości blisko 77 mld zł, uwzględniają także m.in. budowę bezkolizyjnych skrzyżowań.
Komentarze