Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 11:46
Reklama Filplast

Obwodnica Strzelec Opolskich. Poznaliśmy planowany przebieg trasy [MAPA]

Budowa obwodnicy jest jedną z najpilniejszych potrzeb Strzelec Opolskich. Przez centrum miasta codziennie jadą tysiące pojazdów, a inwestycja czeka na realizację od niemal 20 lat. Inwestycja ma wreszcie szansę doczekać się realizacji - inicjatywę w tej sprawie przejęła gmina.
Obwodnica Strzelec Opolskich. Poznaliśmy planowany przebieg trasy [MAPA]
Przez centrum Strzelec codziennie przejeżdżają tysiące pojazdów

Obwodnica Strzelec Opolskich. Gmina bierze sprawy w swoje ręce

Z danych rejestrowanych przez kamery miejskiego monitoringu zamontowane na wysokości ulicy Opolskiej i ratusza, wynika, że od poniedziałku do czwartku, biegnącą przez Strzelce Opolskie drogą krajową nr 94, przejeżdża od 17 do 22 tysięcy samochodów. W piątki liczba pojazdów wzrasta do 24 tysięcy. 

Ruch nieco maleje w weekendy, ale wciąż jest na poziomie kilkunastu tysięcy. 

- Uważamy, że jest to najbardziej obciążona droga przebiegająca przez miasto w Polsce - wskazuje burmistrz Tadeusz Goc.

Starania o budowę obwodnicy, odciążającej centrum Strzelec trwają od około 20 lat. Póki co - bez rezultatów. Deklaracje wsparcia gminy w przeprowadzeniu inwestycji składali m.in. premier Mateusz Morawiecki, były wojewoda opolski Adrian Czubak, posłanki Katarzyna Czochara i Violetta Porowska. Żadna z dotychczasowych zapowiedzi nie została jednak zrealizowana. Strzelce Opolskie nie znalazły się też na rządowej liście budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Gmina postanowiła więc przejąć inicjatywę i złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji o wartości 250 mln złotych z Rządowego Funduszu Polski Ład. Droga, której budowę planuje samorząd, łączyłaby tereny inwestycyjne, mogłaby też pełnić rolę obwodnicy miasta. 

Jak wskazuje gmina, w planach jest skomunikowanie terenów inwestycyjnych Strzeleckiego Parku Przemysłowego z drogą krajową DK 94 i wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum miasta. 

Obwodnica Strzelec Opolskich ma mieć około 7,5 km długości

Przedsięwzięcie ma być zrealizowane w formule zaprojektuj i wybuduj i będzie obejmować budowę oraz modernizację ok. 7,5 km dróg od DK 94 do DK 88, przy której zlokalizowany jest Strzelecki Park Przemysłowy. Inwestycja ma obejmować budowę wiaduktu nad linią 135 Opole-Gliwice oraz budowę skrzyżowań bezkolizyjnych. Droga będzie przebiegać w śladzie planowanej od lat obwodnicy.

- Teren nie jest łatwy, są tam wiadukty kolejowe, przebiegają skrzyżowania z drogami wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi - zaznacza Tadeusz Goc. - Uważam jednak, że gmina Strzelce Opolskie ma potencjał, żeby podjąć się zorganizowania takiej budowy. Jeśli w sprawie zapadną korzystne dla gminy decyzje i otrzymamy pieniądze, o które wnioskowaliśmy, jesteśmy w stanie przejąć rolę inwestora od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Tadeusz Goc wskazuje, że przy okazji inwestycji, możliwa byłaby również budowa ścieżek rowerowych. - Trzeba też uwzględnić tereny rolnicze, przeprowadzić inwestycję z poszanowaniem właścicieli gruntów, a ekolodzy zwracają nam uwagę, że przy tego typu inwestycji, warto pomyśleć o dzikich zwierzętach i opracować bezkolizyjne połączenia dla terenów leśnych - dodaje, zaznaczając, że na razie koncepcje są na etapie wstępnego planowania.

Gmina planuje zakończyć budowę obwodnicy Strzelec Opolskich przed końcem 2029 roku

W najbliższej przyszłości gmina planuje rozmowy o planowanej inwestycji z politykami i decydentami. - Chcemy zainteresować tematem wszystkie osoby, które mogą wesprzeć nas w realizacji przedsięwzięcia - mówi burmistrz.

- Nasza inicjatywa wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców i przy potencjale gminy oraz determinacji, jesteśmy w stanie tę drogę wybudować - zapewnia Goc. - Ten projekt burzy dotychczasową rzeczywistość, w której gmina Strzelce Opolskie była petentem. Teraz, przy dobrych decyzjach, chcemy tę ogromną inwestycję wziąć w swoje ręce i przeprowadzić ją dobrze, ponieważ nasza znajomość terenu, uwarunkowań, kontakty z mieszkańcami i przedsiębiorcami, daje nam przewagę nad decydentami zewnętrznymi. Żyjemy tutaj, najlepiej znamy zarówno potrzeby, jak i zagrożenia - dowodzi. 

Zakończenie inwestycji przewidziane jest na 2029 rok.

Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!


Burmistrz Tadeusz Goc i wiceburmistrz Józef Kampa przedstawili szczegóły planowanej inwestycji podczas konferencji prasowej

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

T
Miś 27.07.2023 17:06
I dobrze. Ciężarówki na około, a nie ludziom pod oknami. Narazie można je kierować na zakładową
ReklamaHeimat
ReklamaMaxima - grudzień
ReklamaHelios
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
słabe opady śniegu

Temperatura: 1°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Ostatnie komentarze
S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: No i jeszcze wisienka na torcie: "Dokonano usunięcia oznakowania pionowego i poziomego." - Czy ktoś tu jest ślepy? Zlikwidowano zebrę? Kto to podpisał? Napiszcie, kto był taki bystry, bo to także przez niego zginął człowiek.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:48Źródło komentarza: Śmiertelny wypadek w Strzelcach Opolskich. Rozpętała się dyskusja o bezpieczeństwie S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: Pierwsza sprawa (i w zasadzie jedyna!) - do Zarządcy tej drogi. Jeśli w tym miejscu przejścia nie ma, to je zlikwidujcie. Na zdjęciu wyraźnie widać, że w miejscu tym znajduje się zebra i nie ma znaczenia, że starostwo je zlikwidowało. Dla kierowców i pieszych ważne są znaki (pionowe i poziome), a nie to, co urzędy mają zapisane w papierach. Każdy pieszy dochodząc do tego miejsca ma prawo być przekonany, że przejście dla pieszych w tym miejscu istnieje. Zebra na drodze = dla pieszego równa się przejście dla pieszych. Jeżeli pasy są wymalowane (a są), a nie ma znaków pionowych dla kierowców o przejściu dla pieszych, to jest to wina starostwa, które źle oznakowało drogę. W tym konkretnym przypadku starostwo, a co za tym idzie pracownik starostwa odpowiedzialny za odpowiednie oznakowanie dróg powiatowych (pewnie kierownik odpowiedniej komórki o konkretnym nazwisku) jest współwinne tego wypadku i uważam, że sprawa ta powinna zostać nagłośniona, gdyż nie jest to pierwszy przypadek, że drogi oznacza się niezgodnie z przepisami i niezgodnie ze sztuką, jednak urzędnicy nie ponoszą za źle wykonaną pracę odpowiedzialności. W tym przypadku będzie pewnie tak samo, a to jest przyzwoleniem na dalsze partaczenie roboty przez ludzi, którzy zdają się nie znać na swojej robocie. Podobnie jest w Zawadzkiem na ul. Powstańców (droga gminna), gdzie przed remontem ul. Opolskiej była strefa 40km/h, jednak po remoncie z nieznanych mi powodów zamiast przywrócić wcześniejsze oznakowanie ustawiono nowe ze zwykłym znakiem ograniczenia prędkości (bez strefy) do 40km/h, w rezultacie czego strefa 40 jest teraz dziurawa: wjeżdżając od Biedronki do strefy wjeżdżamy, a od strony Powstańców - nie. Wygląda to po prostu na samowolkę urzędnika na gminie (kto tam odpowiada za drogi gminne?), który pozmieniał oznakowanie wg własnego widzimisię i doprowadził do sytuacji, w której jedne znaki przeczą drugim i na dobrą sprawę nie wiadomo, gdzie teraz obowiązuje jakie ograniczenie. Nowa Rada Miejska i nowy Burmistrz zdają się problemu nie dostrzegać, ale nie powinno być tak, że urzędnik odpowiedzialny za oznakowanie dróg bezkarnie zmienia oznakowanie doprowadzając do jego niespójności. Tutaj chodzi tylko o prędkość 50 czy 40km/h, ale w Strzelcach poszło o życie człowieka. Może więc pora zadać pytanie ludziom zarządzającym naszymi drogami, i może redakcja SO to zrobi - co wam strzeliło do łba, żeby zlikwidować znak "przejście dla pieszych", a pozostawić wymalowaną zebrę?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:44Źródło komentarza: Śmiertelny wypadek w Strzelcach Opolskich. Rozpętała się dyskusja o bezpieczeństwie J Autor komentarza: JanTreść komentarza: Ten budynek do remontu.To przecież stęchlizna,smród i grzyb.Nadaje się tylko do zburzenia i na to miejsce zrobić skrawek zieleni z dużym rowerem jako symbol przesiadkowe,bo z pociągu na autobus nikt się tam nie będzie przesiadałData dodania komentarza: 17.11.2024, 13:49Źródło komentarza: Przy nowych peronach straszy rudera. Remontu na razie nie będzie J Autor komentarza: JanTreść komentarza: Jeżeli ten most nie spełnia norm bezpieczeństwa,to most w Fosowskiem nad rzeką małapanwią na ulicy Arki Bożka powinien być dawno zamknięty.Tam nie ma żadnego chodnika,a piesi i rowerzyści jakoś się radzą.Kiedy tam jest zaplanowany nowy most spełniający normy bezpieczeństwa? Wtedy kiedy dojdzie do wypadku?Data dodania komentarza: 10.11.2024, 19:45Źródło komentarza: Most w Kolonowskiem zostanie wyremontowany. Będzie bezpieczniej M Autor komentarza: Magda PTreść komentarza: Bardzo ciekawy wywiad, cenne i holistyczne spojrzenie na zdrowie psychiczne na przestrzeni lat. Dziękuję. Jeśli chodzi o uzależnienia behawioralne myślę że warto też wspomnieć o pracoholizmie - niestety wciąż społecznie gratyfikowanym i wzmacnianym. Czytałam że czas pracy Polaków średnio na tydzień ciągle się wydłuża i jest dłuższy niż w innych krajach UE.Data dodania komentarza: 27.10.2024, 13:40Źródło komentarza: Najważniejsze to uczyć się zarządzać swoim czasem i życiem J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: A w Fosowskiem ulica Arki Bożka do ulicy Opolskiej jest bez chodnika i spełnia normy bezpieczeństwa? Ale to Fosowskie,liczy się tylko bezpieczeństwo A w Fosowskiem ulica Arki Bożka do ulicy Opolskiej jest bez chodnika i spełnia normy bezpieczeństwa? Ale to Fosowskie,obojętnie,liczy się bezpieczeństwo mieszkańców kolonowskiego.Data dodania komentarza: 13.10.2024, 11:50Źródło komentarza: Most w Kolonowskiem zostanie wyremontowany. Będzie bezpieczniej
Reklama