Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 10:03
Reklama Filplast

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej. "Posłowie powinni pomagać, a szkodzą"

Ponad 200 osób uczestniczyło w proteście przeciw rządowym cięciom na nauczanie niemieckiego jako języka mniejszości. Na pl. Wolności w Opolu byli samorządowcy MN – radni sejmiku, starostowie, burmistrzowie i wójtowie gmin.
Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej. "Posłowie powinni pomagać, a szkodzą"
Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej. Na pl. Wolności w Opolu było około 200 osób.

Autor: KOG

Na protest do Opola przyjechał autokar członków i sympatyków mniejszości , nauczycieli, rodziców i pracowników Urzędu Gminy z Walec.

- Oczekujemy odmiany – mówi Agata Makiola, nauczycielka niemieckiego w PSP w Walcach i w Brożcu. – Jakieś zwrotu w tej sprawie. Na dyskryminację i to tak jawną i oficjalną mniejszości niemieckiej w Polsce, w kraju demokratycznym nie możemy sobie pozwolić. To jest krzywda uczniów, którym zajęcia z niemieckiego oraz z historii i kultury mniejszości  zredukowano o dwie trzecie ale i krzywda nauczycieli. Bardzo to przykre.

- Mimo, że wiele osób było jeszcze w pracy, w gminie Ozimek też udało się zebrać cały autokar uczestników - mówi Klaus Leschik, z koła DFK w Szczedrzyku. – Czujemy potrzebę, żeby zaprotestować. Bo idzie o język niemiecki. Ten język to jest dla nas wartość. Bardzo nas to boli, że opolscy posłowie, którzy mają nam pomagać, nam szkodzą. Uważam, że przynoszą regionowi wstyd. 

Zanim głos zabrała Małgorzata Besz-Janicka, liderka opolskiego KOD-u i organizatorka protestu, chwilą ciszy wyrażono solidarność ze społeczeństwem Ukrainy, które zostało dotknięte agresją Rosji.

- Poseł tej ziemi, Janusz Kowalski, zadziałał przeciwko swoim współmieszkańcom – mówiła Małgorzata Besz-Janicka. – Protestujemy przeciwko haniebnemu rozporządzeniu odbierającemu społeczności mniejszości niemieckiej prawo do nauczania języka niemieckiego. Członkowie mniejszości to są lojalni obywatele państwa polskiego, współmieszkańcy naszego regionu. Oni mają takie same prawa jak wszyscy inni. Od lat żyjemy w harmonii. Oni tu mieszkają od pokoleń. Wspólnie z nimi i z przybyszami z Kresów i innych stron tworzymy koloryt Opolszczyzny, jej kulturę i gospodarkę. Jej pomyślność. Nie potrzebujemy, żeby ktoś nas dzielił na obywateli lepszej i gorszej kategorii, żeby ktoś nam coś odbierał, żeby wprowadzał, chaos, niepokój i zamieszanie do naszych gmin.

- Nie spotykamy się nie tylko ze względu na cięcia budżetowe – podkreślił Rafał Bartek, lider TSKN na Śląsku Opolskim. – Przede wszystkim ze względu na wprowadzenie przepisów, które dyskryminują i stygmatyzują dzieci z mniejszości niemieckiej. To jest kluczowe, że zabiera się dzieciom dostęp do języka i kultury niemieckiej. Dostęp, z którego w roku 1990 tak byliśmy dumni. Dziś się go ogranicza bez konsultacji z naszym środowiskiem. Zostaliśmy zignorowani i pominięci. Wiele się mówiło o decyzjach na linii Warszawa – Berlin, zapominając o tym, że ta decyzja nie dotknęła Niemców w Berlinie, ale mieszkańców regionu, obywateli Polski, a w dodatku dzieci. Spotykamy się w trosce o rozwój młodego pokolenia i o rozwój regionu. Manifestujemy pokojowo, ale mówimy głośno o krzywdzie, która dotyka ten region gospodarczo mocno związany z językiem niemieckim.

Rafał Bartek upomniał się także o los nauczycieli niemieckiego. Około 200 z nich grozi w regionie utrata pracy. – Przecież to są świetni fachowcy wykształceni i przygotowani do pracy w Polsce - zaznaczył.

- Nie damy się podzielić! Dyskryminacja! Kowalski raus! – skandowali między wystąpieniami uczestnicy protestu.

Z wyrazami poparcia dla członków mniejszości wystąpili także przedstawiciele PSL, Lewicy i Polski 2050.

Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!


Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

KOG

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

KOG

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

KOG

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

KOG

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

KOG

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

KOG

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

KOG

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

KOG

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

Protest przeciwko dyskryminacji mniejszości niemieckiej

KOG


Podziel się
Oceń

Komentarze

Mariusz 22.02.2022 23:09
Dlaczego kultura niemiecka ma być przesadnie finansowana z polskich pieniędzy ? Niemcy rozstrzeliwali członków Związku Polaków w Niemczech, rozgrabili majątek tego związku. A teraz domagają się finansowania swojej "kultury" za polskie pieniądze.
Maria 23.02.2022 13:32
Mariusz ty chyba przyjechałeś tutaj za chlebem i masz b. dużo czasu ,aby siać zamęt . Myślę ,że wróciłeś do swojego prawdziwego imienia. Myślę ,że ty po prostu już jesteś taki.. i w życiu nic konkretnie nie osiągnąłeś -domek z ogródkiem ,praca - pewnie budżet , wycieczki do sąsiednich woj . komputerek -znajomi ?-należy Ci wybaczyć.
Mariusz 23.02.2022 17:10
Jak brak argumentów to atak na osobę. Proszę napisz konkretnie, dlaczego szkoły gdzie brak mniejszości niemieckiej mają mieć gorszy budżet, a tam gdzie jest mniejszość niemiecka szkoły mają dostać więcej pieniędzy z polskiego budżetu? W Niemczech polskie dzieci nie mogą uczyć się języka polskiego jako języka ojczystego. W Polsce nadal pozostaje jedna godzina tygodniowo niemieckiego.
PIStolet 23.02.2022 17:40
napisze dosadniej ..dlaczego dzieci które nie chcą się uczyć ..niszowego jęz jakim stał się jęz niemiecki .. maja obowiązek uczyc się tego jęz ? a dlaczego nie walczymy aby np. ukraińców których jest wielokrotnie więcej aniżeli '' niemców'' uczyć jeż polskiego tylko skupiamy sie na .. dinozaurach ? tych paru niemieckich zapaleńców którzy chcą się uczyć jeż swoich protoplastów to niech sobie zakupia lekcje prywatne lub niech naukę jeż niemieckiego obok gry w ping ponga czy szkubanie pierza finansuje ..przebogata mniejszość niemiecka tak jak to robi mniejszość kaszubska , romska czy łemkowie
Mariusz 24.02.2022 19:25
Popieram, pieniądze z dodatkowych lekcji niemieckiego należy przeznaczyć na pomoc Ukraińcom. Niemcy znowu przyczynili się do wybuchu wojny finansując gazociągi i dając zarobić Rosji na gazie.
czytelnik 25.02.2022 09:38
A my komu dajemy zarobić na ropie, gazie, węglu?? Nie Rosji?? Też przyczyniamy się do wojny finansowej?
PIStolet 25.02.2022 21:25
nagryzmolono 100 postów a ja nadal zapytuję po raz kolejny ..proszę wskazać na czy polega ..dyskryminacja mniejszości niemieckiej ?
Maria 25.02.2022 09:52
Ja bym dołączył nauczanie muzyki . Nie tylko Niemcy .Polska też.
Mariusz 25.02.2022 20:06
Zgadzam się, wszystkie zwrotki Roty, każdy powinien umieć śpiewać.
Jan S. 25.02.2022 10:55
Raczej nie udzielam się na forach ,ale zaintrygował mnie wpis Mariusza, dot.wojny finansowej. Sięgnąłem do wywiadu z prof.Zyberowiczem, dotyczącym wymiany handlowej ,okazuje się ,że bilans handlowy Polski z Rosją to ponad 3 mld euro na korzyść Rosji.Bilans Niemiec z Rosją to 2,178 mld euro na korzyść Rosji ! Pytanie kto w większym stopniu finansuje Putina? Oczywiści wiem ,że to absurdalne stwierdzenie, bo trudno mieć pretensje za wymianę handlową. Dla mnie ,pracodawcy RP najważniejszym faktem z tego wywiadu ,to to że bilans handlowy Niemiec z Polską jest dwukrotnie większy niż Niemiec z Rosją- ja współpracuję z Niemcami ,dzięki temu utrzymuję kilkunastu pracowników( w tym tych ze znajomością j.niemieckiego), którzy płacą podatki( podobnie jak ja) z których, mogą korzystać wszyscy.I to jest najważniejsze.
PIStolet 25.02.2022 21:29
czy ktoś zabrania komukolwiek nauki jęz niemieckiego? uświadomcie mnie , na czym polegają prześladowania mniejszości niemieckiej .. NI PANIMAJU
Swoj 25.02.2022 15:01
A ty pierdzis i masz swoj gaz
toja 25.02.2022 08:52
PIS i wszystko jasne ,tobie t...y człeku nawet nie ma czego tłumaczyć! Ty nie masz pojęcia o ustawie! Porównujesz mniejszości etniczne do narodowych...zapomniałeś o "mniejszości śląskiej"? Jeżeli cokolwiek chce coś napisać, należy znać podstawy prawne, inaczej wychodzi się na głupka- co udało ci się wspaniale!
PIStolet 25.02.2022 21:31
walczysz zaciekle o język niemiecki , a może by tak skupić sie na jęz polskim ? przeczytaj raz jeszcze swoje wypociny i przetłumacz z ..waszego na ..nasze
toja 23.02.2022 21:21
G...o prawda! W Niemczech wiele landów( bo to w ich gestii)wspierają i finansują nauczanie j. polskiego jako języka ojczystego-zresztą nie tylko j. polskiego ,ale i innych języków jako ojczyste. Ale skąd zakompleksiony człowiek z Kolonowskiego może o tym wiedzieć ,jak spoza swojej "nory" nosa nie wyściubił...
Mariusz 24.02.2022 19:15
RP podpisała traktaty z RFN a nie z landami, więc twoja wiedza niestety jest warta tego od czego zaczyna się Twój wpis.
toja 25.02.2022 08:43
Twój wpis jest podwójnie g...o wart. Sam cwelu piszesz ,że RP podpisała traktat! Ponadto obowiązuje ustawa o mniejszościach narodowych- ustawa a nie rozporządzenie. Czego nie rozumiesz?
Taki Tam 25.02.2022 14:58
Mariuszu- Niemcy to kraj federalny= Republika Federalna Niemiec. Takie rzeczy jak oswiata to sprawa landow a nie calego panstwa. To landy sa odpowiedzialne za program nauczania, matury, terminy wakacji. I to one finansuja szkoly (nie wiem jak jest z uniwersytetami) a nie rzad federalny. Jesli Polska chce sie pozbyc problemu z dofinansowaniem, to z "ziem od-zyskanych" zrobic samodzielne panstwa/republiki a w ten sposob zaoszczedzone pieniadze wydac na mniejszosc polska w krajach nadbaltyckich, Bialorusi czy Ukrainie. W Niemczech nie ma mniejszosci polskiej ale w Polsce jest mniejszosc niemiecka.
PIStolet 23.02.2022 17:46
a ty to niby kto jesteś że Mariusz nie przypadł ci do gustu ? jakimi możesz poszczycić sie dokonaniami ? jak na razie możesz pochwalić sie ..paszkwilami pisanymi na nto.
Taki Tam 23.02.2022 15:44
Bo takie sa umowy/traktaty.
Mariusz 23.02.2022 16:29
"...Bo takie sa umowy/traktaty...." A teraz będą ustawy.
ReklamaHeimat
ReklamaMaxima - grudzień
ReklamaHelios
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 0°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1020 hPa
Wiatr: 19 km/h

Reklamadotacje rpo
Ostatnie komentarze
S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: No i jeszcze wisienka na torcie: "Dokonano usunięcia oznakowania pionowego i poziomego." - Czy ktoś tu jest ślepy? Zlikwidowano zebrę? Kto to podpisał? Napiszcie, kto był taki bystry, bo to także przez niego zginął człowiek.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:48Źródło komentarza: Śmiertelny wypadek w Strzelcach Opolskich. Rozpętała się dyskusja o bezpieczeństwie S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: Pierwsza sprawa (i w zasadzie jedyna!) - do Zarządcy tej drogi. Jeśli w tym miejscu przejścia nie ma, to je zlikwidujcie. Na zdjęciu wyraźnie widać, że w miejscu tym znajduje się zebra i nie ma znaczenia, że starostwo je zlikwidowało. Dla kierowców i pieszych ważne są znaki (pionowe i poziome), a nie to, co urzędy mają zapisane w papierach. Każdy pieszy dochodząc do tego miejsca ma prawo być przekonany, że przejście dla pieszych w tym miejscu istnieje. Zebra na drodze = dla pieszego równa się przejście dla pieszych. Jeżeli pasy są wymalowane (a są), a nie ma znaków pionowych dla kierowców o przejściu dla pieszych, to jest to wina starostwa, które źle oznakowało drogę. W tym konkretnym przypadku starostwo, a co za tym idzie pracownik starostwa odpowiedzialny za odpowiednie oznakowanie dróg powiatowych (pewnie kierownik odpowiedniej komórki o konkretnym nazwisku) jest współwinne tego wypadku i uważam, że sprawa ta powinna zostać nagłośniona, gdyż nie jest to pierwszy przypadek, że drogi oznacza się niezgodnie z przepisami i niezgodnie ze sztuką, jednak urzędnicy nie ponoszą za źle wykonaną pracę odpowiedzialności. W tym przypadku będzie pewnie tak samo, a to jest przyzwoleniem na dalsze partaczenie roboty przez ludzi, którzy zdają się nie znać na swojej robocie. Podobnie jest w Zawadzkiem na ul. Powstańców (droga gminna), gdzie przed remontem ul. Opolskiej była strefa 40km/h, jednak po remoncie z nieznanych mi powodów zamiast przywrócić wcześniejsze oznakowanie ustawiono nowe ze zwykłym znakiem ograniczenia prędkości (bez strefy) do 40km/h, w rezultacie czego strefa 40 jest teraz dziurawa: wjeżdżając od Biedronki do strefy wjeżdżamy, a od strony Powstańców - nie. Wygląda to po prostu na samowolkę urzędnika na gminie (kto tam odpowiada za drogi gminne?), który pozmieniał oznakowanie wg własnego widzimisię i doprowadził do sytuacji, w której jedne znaki przeczą drugim i na dobrą sprawę nie wiadomo, gdzie teraz obowiązuje jakie ograniczenie. Nowa Rada Miejska i nowy Burmistrz zdają się problemu nie dostrzegać, ale nie powinno być tak, że urzędnik odpowiedzialny za oznakowanie dróg bezkarnie zmienia oznakowanie doprowadzając do jego niespójności. Tutaj chodzi tylko o prędkość 50 czy 40km/h, ale w Strzelcach poszło o życie człowieka. Może więc pora zadać pytanie ludziom zarządzającym naszymi drogami, i może redakcja SO to zrobi - co wam strzeliło do łba, żeby zlikwidować znak "przejście dla pieszych", a pozostawić wymalowaną zebrę?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:44Źródło komentarza: Śmiertelny wypadek w Strzelcach Opolskich. Rozpętała się dyskusja o bezpieczeństwie J Autor komentarza: JanTreść komentarza: Ten budynek do remontu.To przecież stęchlizna,smród i grzyb.Nadaje się tylko do zburzenia i na to miejsce zrobić skrawek zieleni z dużym rowerem jako symbol przesiadkowe,bo z pociągu na autobus nikt się tam nie będzie przesiadałData dodania komentarza: 17.11.2024, 13:49Źródło komentarza: Przy nowych peronach straszy rudera. Remontu na razie nie będzie J Autor komentarza: JanTreść komentarza: Jeżeli ten most nie spełnia norm bezpieczeństwa,to most w Fosowskiem nad rzeką małapanwią na ulicy Arki Bożka powinien być dawno zamknięty.Tam nie ma żadnego chodnika,a piesi i rowerzyści jakoś się radzą.Kiedy tam jest zaplanowany nowy most spełniający normy bezpieczeństwa? Wtedy kiedy dojdzie do wypadku?Data dodania komentarza: 10.11.2024, 19:45Źródło komentarza: Most w Kolonowskiem zostanie wyremontowany. Będzie bezpieczniej M Autor komentarza: Magda PTreść komentarza: Bardzo ciekawy wywiad, cenne i holistyczne spojrzenie na zdrowie psychiczne na przestrzeni lat. Dziękuję. Jeśli chodzi o uzależnienia behawioralne myślę że warto też wspomnieć o pracoholizmie - niestety wciąż społecznie gratyfikowanym i wzmacnianym. Czytałam że czas pracy Polaków średnio na tydzień ciągle się wydłuża i jest dłuższy niż w innych krajach UE.Data dodania komentarza: 27.10.2024, 13:40Źródło komentarza: Najważniejsze to uczyć się zarządzać swoim czasem i życiem J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: A w Fosowskiem ulica Arki Bożka do ulicy Opolskiej jest bez chodnika i spełnia normy bezpieczeństwa? Ale to Fosowskie,liczy się tylko bezpieczeństwo A w Fosowskiem ulica Arki Bożka do ulicy Opolskiej jest bez chodnika i spełnia normy bezpieczeństwa? Ale to Fosowskie,obojętnie,liczy się bezpieczeństwo mieszkańców kolonowskiego.Data dodania komentarza: 13.10.2024, 11:50Źródło komentarza: Most w Kolonowskiem zostanie wyremontowany. Będzie bezpieczniej
Reklama